nieuws

Elektro-auto met wankelmotor

Techniek

Elektro-auto met wankelmotor

FEV Motorentechniek ontwikkelt en test nieuwe systemen voor de auto-industrie. Recent toonden de Akense ingenieurs de FEV LiiOnDrive, een elektrisch aangedreven Fiat 500 met wankelmotor. Is dat de auto van de toekomst?

Een lithium-ion-batterij is duur, kan in vergelijking met een benzinetank maar heel weinig energie bevatten en het vraagt een hele tijd om ‘m weer op te laden. Natuurlijk, er wordt hard gewerkt aan iets beters, maar als we elektrisch willen rijden moeten we het voorlopig hiermee doen.

Niet meer dan 60 km per dag

“Zo erg is dat ook weer niet”, zegt FEV, “want de meeste auto’s rijden toch niet meer dan 60 km op een dag”. Vandaar dat FEV een Fiat 500 ontdeed van zijn verbrandingsmotor en er een permanentmagneet-elektromotor met 60 kW piekvermogen voor in de plaats zette.

Batterij onder de vloer

Onder de vloer, buiten de kreukelzones kwam een 12 kWh Li-ion-batterijpakket. Zo kan de auto onder gunstige condities 80 km afleggen zonder op te laden, haalt hij een top van 120 km/h en blijft de passagiersruimte intact.

En nu verder

Heel mooi allemaal, maar wat nu als we een keer iets verder moeten? Of als het erg koud of juist heet is, zodat de batterij vroegtijdig leeg is? Daarvoor voegde FEV een range extender toe. Maar ook die mocht geen ruimte afsnoepen van de inzittenden of hun bagage, dus moest hij passen in de ruimte waar ooit de benzinetank zat.

Gelukt!

Met het nodige passen en meten is FEV er in geslaagd een 20 kW wankelmotor, een generator en een 12 liter benzinetankje in die ruimte te persen. Met volle batterij en tank komt het Fiatje nu 300 km ver.

Range extender vraagt brandstof

Hm, dat betekent 220 km op 12 liter voor de range extender. Die heeft het voordeel dat de rotatiemotor altijd op zijn optimale toerental en belasting draait, maar daar staat het beperkte rendement van de dynamo tegenover, met als resultaat: 1 op 18.

Stof tot nadenken

De aloude 1.2 achtklepper met start-stopsysteem die FEV uit het Fiatje sloopte, doet bijna 1 op 22 in de NEDC-cyclus. Als we over een paar jaar een iets langer ritje maken in ons elektrovoertuig met range extender hebben we alle tijd om dat nog eens te overdenken.

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel