nieuws

Brembo wonderremschijven van carbon

Techniek

Brembo wonderremschijven van carbon

Formule 1-auto’s danken hun fenomenale remvermogen aan CC (Carbon Carbon) remschijven. Op de allerduurste straatsportauto’s wordt tegen een forse meerprijs een setje CCM (Carbon Ceramic Material) schijven geleverd. Brembo combineert de goede eigenschappen van beide nu in de nieuwe CCM-R wonderremschijven. Dat remt super!

Van 300 naar 100 km/h in 1,3 seconde? Een F1-auto presteert het. (link naar Techniek en productie van Brembo remschijven 2004 06). Dat vraagt het bijna onmogelijke van de remschijven. Die hebben een vederlichte carbonstructuur opgevuld met carbon. Vandaar Carbon-Carbon.

Nadeeltjes aan CC

Naast hun fantastische remvermogen hebben deze F1-schijven ook een paar nadeeltjes. Allereerst presteren ze zo goed als niets zolang ze onder de 400 graden zijn. Bovendien zijn ze na anderhalf uur racen rijp voor de Kliko.

Nadeeltjes aan CCM

De CCM-remschijven voor op de weg zijn ook koud al bij de les en gaan een autoleven mee. Maar ja, al merk je dat niet op de weg, ze zijn toch net iets gevoeliger voor fading dan de CC-remschijven uit de F1. En al zijn CCM-remschijven onvergelijkbaar veel lichter dan gietijzeren exemplaren, CC-schijven zijn nóg lichter.

24-uurs remmen

Met de nieuwe CCM-R remschijven benadert Brembo naar eigen zeggen het gigantische remvermogen en de warmtegeleidingeigenschappen van de F1-remmen, terwijl de levensduur vergelijkbaar is met die van de CCM-straatremmen. We gaan deze CCM-R schijven dan ook terugzien in langeafstandsraces, zegt Brembo. In de gaten houden dus op Le Mans komende zomer.

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel