blog

Blog: Van ronkend naar stil

Techniek 677

Wie wel eens op Youtube rondkijkt, weet dat je al snel véél meer tijd kwijt bent dan de bedoeling was, met dank aan de ‘aanbevolen’ video’s. Zo raakte ik na het bekijken van een video over een oliewissel bij een Bugatti Veyron W16 (best bijzonder, zie amt.nl) verzeild in video’s van bijzondere automotoren.

Blog: Van ronkend naar stil

Van een V16 en historische eencilinders tot prachtig klinkende V8-motoren. Het geluid van dergelijke motoren is genieten, iets wat dan weer niet strookt met de moderne autotechniek, laat staan EV-techniek.

 

 

Klassieke motortechniek

In AMT 7/8 lees je alles over het onderhouden van vliegtuigen en helikopters bij AMN, Aircraft Maintenance Netherlands

De klassiekers zag ik terug bij AMN, Aircraft Maintenance Netherlands. Samen met ATC-afdeling Deventer-Zutphen was ik er te gast. Oude en nieuwe motortechniek naast elkaar in de werkplaats. De kleine sportvliegtuigjes hebben veelal vier- of zescilinder boxermotoren met dubbele ontsteking en carburateurs. De grotere Cessna is voorzien van een gasturbinemotor. En de techniek? Reuze interessant, net als het onderhoud van vliegtuigen.

Veel papierwerk

Safety first in de lucht, er zit meer tijd in controle, papierwerk en aftekenen van gedane zaken, dan echt met techniek bezig zijn. De motortechniek in de AMN-werkplaats is dan wellicht ‘oud’, de werkwijze is dat niet. Het volgen van protocollen gaat ook de toekomst worden in de autowerkplaats, met de komst van telematica en autonomie in auto’s.

Zover is het nog niet, de ronkende motoren zijn dan wel verdwenen, toch zie je de downsizetrend omkeren. De WLTP-testcyclus zet autofabrikanten aan het denken. Een brandstofmotor met iets grotere cilinderinhoud scoort namelijk gemakkelijker een goed resultaat. En zo is de 1.4 TSI inmiddels een 1.5 TSI geworden, en de 1.2 TCe van Renault een samen met Daimler ontwikkelde 1.3 TCe.

AMT 7/8 viel vrijdag 24 augustus op de mat bij de abonnee.

Simpeler is de techniek echter niet geworden, en dat vergt goed onderhoud en advies van autotechnici. Over tijdig onderhoud bijvoorbeeld, en het verversen van de motorolie met de juiste specificaties. Je leest er alles over in het thema Olie & Additieven vanaf pagina 50 in de nieuwste AMT. Nog even door naar EV, want ook daar vind je veel van in AMT 7/8. Is dat de toekomst? Die vraag hoeven we niet meer te beantwoorden; het wordt weer stil op straat. Alleen hoe snel, weet niemand…

 

Tom Polman, hoofdredacteur AMT

Reageer op dit artikel