artikel

Volvo of Mercedes, wie heeft de langste veiligheidshistorie?

Techniek 4134

Volvo of Mercedes, wie heeft de langste veiligheidshistorie?
Zo begon het op 10 september 1959. Start van de systematische crashtests bij Mercedes.

Twee feestjes. Het Volvo Accident Research Team bestaat 50 jaar en Mercedes Benz doet zelfs al zestig jaar botsproeven. Is Mercedes dus de winnaar van dit wedstrijdje wij-waren-de-eerste-met-veiligheid?

10 september 1959. Mercedes laat een geprepareerde W 110 (voorloper van de E-Klasse) frontaal crashen op een massieve barrière bij zijn fabriek in Sindelfingen. Het is de start van de systematische crashtests die Mercedes sindsdien uitvoert.

De voorloper van de S-Klasse was in 1959 de eerste auto met kreukelzones en een veiligheidscarrosserie.

14.000 botsingen

Nu 60 jaar later, staat de teller van ‘gecrashteste’ auto’s inmiddels op ruim 14.000. Mercedes doet ze nog steeds bij de fabriek in Sindelfingen. Natuurlijk al lang niet meer gewoon buiten, en sinds november 2016 in het hypermoderne Technologiezentrum FahrSicherheit. Overigens waren we (16 jaar geleden alweer) live getuige van een botsproef in het toen splinternieuwe Volvo Cars Safety Centre in Göteborg.

Na de test kijken wat er gebeurt is. In het midden Béla Barényi, de bedenker van de veiligheidscarrosserie.

Veiligheidscarrosserie

Terug naar 1959. Ook in dat jaar introduceerde Mercedes zijn nieuwe W111-model (voorloper van de S). Dat was de eerste auto met kreukelzones voor en achter en een stijf passagierscompartiment daartussenin. Maar omdat die introductie al op 11 augustus plaatsvond moeten we concluderen dat die W111 ontworpen is zonder de hulp van systematische crashtests.

Nu leggen highspeedcamera’s de crashtest milliseconde voor milliseconde vast. En gunt röntgentechnologie de onderzoekers zelfs een blik op de vervorming van binnenuit.

Hightech botsen

Tegenwoordig is dat ondenkbaar. Voor er een nieuwe Mercedes op de markt komt, zijn er al 150 via het Technologiezentrum Fahrsicherheit in oud ijzer omgezet. Oh ja, en dan zijn er ook nog 15.000 botsproeven in de digitale wereld uitgevoerd. Inmiddels experimenteert Mercedes ook met röntgenopnames tijdens zijn crashtests. Daarmee is de vervorming van onderdelen van binnenuit waar te nemen. Zulke opnames helpen om de simulatiemodellen voor de virtuele crashtests verder te verbeteren.

Ongevalsscenario’s

De verschillende crashtests worden gebaseerd op realistische ongevalsscenario’s. Zo heb je in de EuroNCAP een frontale aanrijding met offset, een zijdelingse aanrijding en een zijdelingse botsing tegen een paal. Autofabrikanten testen veel meer ongevalsscenario’s. Mercedes spreekt zelfs van 40 verschillende.

De botspop kwam over uit de VS. Hij leerde de veiligheidsingenieurs veel over de impact van aanrijdingen op inzittenden. Let op de conservenblikken. Bij deze sledebotsproef uit 1965 spelen ze de rol van kreukelzone. Ze zijn afkomstig uit de kantine van de Mercedes-fabriek in Sindelfingen. Voor ze kreukelzone werden, bevatten ze… augurken.

Echte ongevallen

Welke? Dat is waar het Accident Research Team in beeld komt. Dat ART van Volvo is de reden voor het tweede feestje. Het bestaat namelijk 50 jaar. Het team is gestationeerd in Göteborg, waar zowel Volvo Trucks als Volvo Cars fabrieken hebben. Gebeurt er in een straal van 100 km rond Göteborg een zwaar ongeval waarbij een Volvo betrokken is, dan sprint dat team van veiligheidsexperts naar de ongevalslocatie. Ter plekke doen ze minutieus onderzoek. De resultaten daarvan zijn een waardevolle aanvulling op de crashtests. En ze zijn ook weer input om te bepalen welk type crashtests relevant zijn.

Hoe geef je een auto zijn botssnelheid? Tussen 1962 en 1973 deed Mercedes dat met stoomraket.

Ook in Stuttgart

Natuurlijk is er ook een team dat hetzelfde doet bij ongevallen met Mercedessen in de omgeving van Stuttgart. En net als het Zweedse team startte ook dat Duitse 50 jaar geleden zijn werk…

Oké, als we de start we van de systematische botsproeven uit 1959 erbij rekenen, mogen we dan concluderen dat Mercedes de langste historie heeft met het verbeteren van de automobiele veiligheid? Niet te voorbarig. Volvo is namelijk de uitvinder van de driepuntsveiligheidsgordel. En ook dat was in 1959.

Het Volvo Accident Research Team in actie. Mercedes Benz heeft ook zo’n team. Beide teams bestaan al sinds 1969.

Gelijkspelletje?

Nou nee, ontwikkelingen als de veiligheidscarrosserie en de driepuntsgordel hebben wereldwijd al miljoenen levens gered. Dan kun je toch moeilijk spreken van een gelijkspelletje. Veiligheidspioniers als Volvo en Mercedes zijn in dit opzicht toch echt allebei winnaars.

Volvo-vinding uit 1959 en sinds 1963 standaard in iedere Volvo: de driepuntsgordel.

 

Reageer op dit artikel