artikel

Hyundai CVVD: wat brengt de Continuously Variable Valve Duration?

Techniek 2309

Hyundai CVVD: wat brengt de Continuously Variable Valve Duration?
Een verschuifbare mof en twee kantelarmpjes, die verplaatsen het hart van de nokkenas. Begrijp je wel? Nou, wij ook nog niet helemaal.

Binnenkort lanceert Hyundai een nieuwe Sonata sedan, op een nieuw platform en met een nieuwe Smartstream G1.6 T-GDi-motor. Alleen nog niet in Europa. Modellen op het nieuwe, modulaire platform komen volgend jaar. Ook met deze 1.6 motor met CVVD-bediening op de inlaatkleppen. Iets nieuws, dat CVVD?

Hyundai laat ons nog raden bij dit motornieuws. Uniek, en toch aangeduid als derde generatie klepbediening. Het unieke is dat de duur van de klepopening traploos regelbaar is gemaakt. Dat noemt de fabrikant derde generatie, nadat verstelbare kleptiming als eerste en verstelbare kleplichthoogte als tweede generatie eerder verschenen.

Nog niet eerder en nergens anders zou Continuously Variable Valve Duration in productie zijn verschenen. Nooit gehoord van Fiat’s MultiAir, zeker, of het Freevalve bij Koenigsegg waar de klepbediening al deze drie voorgespiegelde generaties kan evenaren.

Excentrische lagering

Maar goed, het CVVD zou bij Hyundai 4 procent meer prestaties, 5 procent lager verbruik en 12 procent schoner uitlaatgas opleveren. Dus allicht een mooie vinding. Hoe werkt dat dan? Een uitgebreide uitleg is er nog niet, gedetailleerde plaatjes evenmin.

2020 Hyundai Sonata met CVVD

Dit zou hem moeten zijn, het derde generatie modulair platform van Hyundai met voorin de nieuwe 1.6 turbomotor voorzien van CVVD.

De clou is dat CVVD aan inlaatzijde de kleppen langer open kan houden, tijdens het eerste deel van de compressieslag, bij lage motorlast. Je krijgt dus minder compressie en geen hoge prestaties, maar ook een stuk minder energieverlies voor het comprimeren. Wil je meer vermogen, dan gaan de inlaatkleppen eerder dicht.

Da’s knap, hoe krijgt Hyundai dit voor elkaar? Met heel goed opletten bij de schaarse plaatjes lijkt het te werken door de nokkenas te verplaatsen. Een extra as met wormwiel-overbrenging kan de excentrische lagering van de nokkenas verdraaien. Daardoor beweegt de nokkenas in hoogte en breedte een stukje weg van de kleppen, of juist dichter ernaartoe.

Met als gevolg dat de kleppen korter open staan als de nokkenas verder weg staat. Je krijgt dan een stuk extra klepspeling, die je bij hogere motorlast weer wegneemt.

CVVD: dat willen we zien

In een illustratie wordt getoond dat er een lange of korte klepopening zou zijn, met maximale opening op onveranderd moment. Eerder openen gaat samen met later sluiten, en omgekeerd. Dat laat nog veel vragen open.

Raadplaatje van het CVVD-mechanisme. Een as boven de nokkenas, wormwielen die ‘iets’ heen en weer schuiven in twee grote blokken, hoe dat precies werkt? Het bouwt nogal hoog, lijkt ons.

Hoe doen ze dat met de aandrijving van de nokkenas, als die enkele millimeters kan verplaatsen? Vangt een speciale nokkenaskettingspanner dat op? Is het echt zo dat de maximale
klepopening niet verandert bij een korte of lange openingstijd? Werkt het alleen op een turbomotor?

Zover wij het kunnen volgen, betekent een laat sluitende inlaat tevens een vroeg openende inlaat. Dus terwijl de uitlaatslag nog bezig is, dan lijkt (turbo)overdruk in de inlaat wel vereist om het uitlaatgas uit de inlaat te houden.

Vette prestaties

We zien ook nog niet helemaal voor ons hoe het zit met de beschreven lagedruk-EGR. Uitlaatgas zou na de turbo deels direct naar de inlaatkanalen gaan, deels terug naar de inlaatkant van de turbo. De directe terugvoer naar de cilinders zou koeling geven, en daardoor lagere NOx-uitstoot. Let wel, we spreken van een benzinemotor. Dus op arm mengsel, zodat meer NOx ontstaat als je daar niet iets tegen doet?

Er is sprake van naar 350 bar verhoogde druk van de directe inspuiting. Uit de 1.6 turbomotor zal 132 kW vermogen en 265 Nm koppel komen. Dus zoiets waar je eerder een tweeliter voor nodig zou hebben, nu gedownsized naar een 1.6. Dat dan in een nieuw platform, waarop niet alleen Sonata’s gebouwd kunnen worden, maar ook de Tucson, Kona, brandstofcelauto Nexo en de i30. Volgend jaar meer hierover, begrijpen we, ook bij ons in Europa. In de video hieronder zie je meer van de CVVD-motor.

Reageer op dit artikel