artikel

TomTom maakt nieuwe kaarten, voor robots

Techniek 2028

Nederlandse kaartenmaker TomTom is druk bezig. Op dit moment rijden er meer dan 100 Mobile Mapping-auto’s rond voor het maken van HD Maps. Extreem gedetailleerde wegenkaarten die gebruikt kunnen worden door (semi)-autonome auto’s. Maar hoe werkt dat?

TomTom maakt nieuwe kaarten, voor robots
TomTom Mobile Mapping-auto

De Mobile Mapping-auto’s (MoMa-auto’s) die nu rondrijden worden allemaal ingezet voor het maken van HD Maps. De naam zegt het al: heel gedetailleerde kaarten. “Deze kaarten zijn zo gedetailleerd dat ze geschikt zijn voor elke vorm van autonoom rijden,“ zegt Willem Strijbosch, hoofd van TomTom’s Autonomous Driving-team. “HD Maps zijn tot op een paar centimeter nauwkeurig, vergeleken daarbij zijn de huidige kaarten (SD Maps) relatief globaal.”

GPS niet goed genoeg

De kaarten moeten zo gedetailleerd zijn omdat de positiebepaling met alleen GPS niet nauwkeurig genoeg is. Een autonome auto gebruikt dus ook kaartdata om zijn positie te bepalen. Het principe achter positiebepaling met navigatiekaarten is eigenlijk heel eenvoudig.

Een zelfrijdende auto heeft een behoorlijk aantal sensoren aan boord, waarmee hij zijn eigen beelden van de omgeving maakt. Door deze als het ware over de kaarten van TomTom heen te leggen weet de auto tot op enkele centimeters precies waar hij zich bevindt. Ook weet een autonome verhuiswagen dat hij niet door dat verraderlijke, net iets te lage tunneltje moet rijden…

Lidar, DGPS en camera

TomTom Mobile Mapping-auto

Op het dak drie Lidars, twee DGPS-antennes en een ‘ladybug’ fotocamera.

De MoMa-auto brengt de omgeving in beeld met een combinatie van technieken. Heel belangrijk daarbij is de Lidar, wat staat voor Light Direction and Ranging. Het werkt ongeveer hetzelfde als een radar, maar dan met laserstralen in plaats van radiogolven.

Helemaal bovenop staat een camera met zes beeldsensoren, de ‘ladybug’. Deze legt de hele omgeving in extreme kwaliteit vast. Per gereden kilometer schiet hij meer dan 5 miljard pixels. In Media Markt-termen is dat ruim 5.000 megapixel of 5 gigapixel per kilometer! Met deze beelden kan ook achteraf de situatie nogmaals beoordeeld worden, als er onduidelijkheden zijn over een bepaald punt van de route.

TomTom HD Maps gedetailleerd

Zoveel detail leggen de MoMa-auto’s echt vast.

Versimpeld

Het gedetailleerd in kaart brengen van de omgeving neemt heel veel data in beslag. In totaal slaat een MoMa-auto elke dag zo’n 1 terabyte aan gegevens op. Goed, dat is wel inclusief de gigantische foto’s waar een autonome auto niet zoveel mee kan.

Het is de bedoeling dat autonome auto’s altijd de nieuwste kaarten aan boord hebben. Deze moeten dus voor elke rit naar de auto gestuurd worden. Zulke grote, gedetailleerde kaarten vragen veel van het (inter)netwerk. Daarom versimpelt TomTom de beelden tot een soort Minecraft-achtige wereld. Zo kunnen ook kaarten voor langere reizen eenvoudig via (mobiel) internet naar de auto’s worden gestuurd.

TomTom HD Maps versimpeld

Autonome auto’s gebruiken deze versimpelde weergave. Dat scheelt veel dataverkeer.

Roadagram

Tijdens de rit stuurt de auto ook versimpelde gegevens terug naar de cloud van TomTom. Roadagrams heten deze. Hiermee kan TomTom de HD Maps direct updaten. Deze bijgewerkte (delen van) kaarten kunnen, via een functionaliteit genaamd AutoStream, nog tijdens de rit naar andere auto’s worden gestuurd zodat deze altijd de nieuwste kaarten aan boord hebben.

In AMT 7/8, die verschijnt op 23 augustus 2019, lees je meer over TomTom en hun visie op de toekomst.

Reageer op dit artikel