artikel

Luchtloze Michelin-band komt eraan. Waarom eigenlijk?

Techniek 10796

Luchtloze Michelin-band komt eraan. Waarom eigenlijk?
Uptis is een aluminium wiel met daaromheen spaken uit een samenstelling van composiet rubber en fiberglas in hars. Daar weer omheen ligt het loopvlak. (Foto : GM)

Op zijn eigen Movin’On conferentie in Montreal presenteert Michelin samen met General Motors een luchtloze band voor personenauto’s. Hij heet Uptis en is nu nog een prototype, maar beide partners zien dit als band van de toekomst: serieproductie vanaf 2024. Wat is het voordeel van luchtloze banden? En eh, zagen we zoiets jaren geleden ook al niet voorbijkomen onder de naam Tweel?

Om met die laatste vraag te beginnen: Ja, dat zagen we! Al sinds 2004. In 2010 toonden we al eens een video van die Tweel in actie. Overigens is het woord Tweel een samentrekking van Tire en Wheel. Vier jaar later konden we melden dat Michelin die luchtloze Tweel in productie had genomen, zij het alleen voor langzaam rijdende machines als grasmaaiers.

Tweel

De Tweel is niet geschikt voor de hoge snelheden van personenauto’s.

Biologisch wiel

Twee jaar geleden, op Michelins vorige Movin’On-conferentie was de Tweel geëvolueerd tot biologisch wiel met de naam Vision. De kunststof spaken uit de Tweel waren vervangen door een longblaasjesstructuur uit organische 100 % hernieuwbare materialen waaromheen een 3D-geprint loopvlak lag.

En nu de Uptis

De nieuwste generatie lijkt door te bouwen op de constructie van de Tweel met een bandmateriaal dat lijkt op de Vision. In ieder geval zag Michelin aanleiding voor weer een nieuwe naam. Uptis staat voor Unique Puncture Proof Tire System.

Vision

In 2017 Michelin Vision: longblaasjesstructuur uit hernieuwbare materialen met daaromheen een loopvlak.

Samentrekking

We zien nu een aluminium wiel met daaromheen spaken uit een samenstelling van composiet rubber en fiberglas in hars. Daar weer omheen ligt het loopvlak. In tegenstelling tot de Tweel kan deze Uptis wel overweg met de hogere snelheden van een personenauto.

Bij een bandenmaat waarin een traditionele wiel-bandcombinatie 21 kg weegt en een run-flat 23 kg, komt een Uptis uit op 22,5 kg. Toch blijft de auto lichter, zegt Michelin. Een reservewiel en krik zijn namelijk overbodig, net als TPMS.

Geen verschil

Michelin claimt dat een bestuurder of passagier het verschil tussen traditionele luchtbanden en deze luchtloze banden niet zal merken. Geen verschil dus in weggedrag of comfort. Maar eens in de vijf jaar merken de inzittenden het wel. Dat is volgens General Motors namelijk de frequentie waarmee zijn klanten met een lekke band worden geconfronteerd. Veel vaker rijden GM-klanten, en andere automobilisten, met te lage bandenspanning. En ook dat komt met Uptis natuurlijk niet voor.

Geen lucht meer in de band? Dat scheelt heel veel vroegtijdig afgeschreven banden.

Heel veel Eiffeltorens

Al met al zouden met Uptis straks veel minder banden vroegtijdig weggegooid hoeven worden. Als de hele wereld op Uptis zou rijden, gaat het volgens Michelin om 200 miljoen banden per jaar. En heel Frans: “Dat bespaart jaarlijks het materiaalgebruik van 200 Eiffeltorens.”

Lagere kosten

Nu zijn luchtloze band geschikt is voor personenauto’s tekende Michelin een onderzoeksovereenkomst met GM. Doel is Uptis te testen zodat hij in 2024 klaar is voor productieauto’s. Die tests zijn al aan de gang, maar later dit jaar dit jaar gaan grootschalige tests van start op EV’s van het type Chevrolet Bolt in een wagenpark in de staat Michigan. En juist voor wagenparken lijkt zo’n luchtloze band ideaal. Als de beheerder de controle op de bandenspanning achterwege kan laten, betekent dat immers direct lagere kosten.

GM gaat de Uptis grootschalig testen op de Bolt EV. (Foto: GM)

En het brandstofverbruik?

Opvallend is dat Michelin met geen woord rept over de brandstof die Uptis kan besparen omdat rijden met te lage bandenspanning niet meer voorkomt. Wantrouwend als we zijn, denken we dan meteen dat het verbruik met Uptis misschien wel hoger is dan met reguliere banden op de juiste spanning. Gelukkig komt Per de Vries namens Michelin snel met antwoord: “De rolweerstand is nu ongeveer 8 kg/ton en ligt daarmee op het niveau van RunFlat-banden. Met toekomstige ontwikkelingen in design en materialen wordt dat lager.” Nog even geduld dus, het is zo 2024.

Reageer op dit artikel