artikel

e-Boxer: Subaru-filosofie ontmoet hybridetechniek

Techniek 1619

e-Boxer: Subaru-filosofie ontmoet hybridetechniek
Dit schaalmodel laat goed zien hoe het hybridesysteem in de auto geplaatst is.

In het vorige nummer van AMT kondigden we het al aan. Deze uitgebreide reportage over de Subaru e-Boxer-techniek, waarmee Subaru de bekende boxermotor met een kleine elektromotor combineert. We leren over de Subaru-filosofie en kijken nog eens goed naar de techniek.

De e-Boxer is Subaru’s eerste stap naar elektrificatie die we in Europa krijgen. Op dezelfde dag dat wij kennismaken met de e-Boxer maakt Subaru bekend dat er ook volledig elektrische auto’s gaan komen, waarvoor Subaru samenwerkt met Toyota. Het kan ineens snel gaan…

Geen turbo

De motor meet 1.995 cc en heeft nu directe benzine-injectie. Het vermogen is 110 kW (150 pk) en dat komt vrij tussen 5.600 en 6.000 tpm. De compressieverhouding is verhoogd tot 12,5 : 1 voor een betere efficiëntie: bij de huidige Forester is deze 10,8 : 1. De documentatie vermeldt het nergens, maar navraag leert dat de verbrandingsmotor van de e-Boxer gebruik maakt van de efficiëntere Atkinson-cyclus.

Mede door deze Atkinsoncyclus is de e-Boxer niet sneller of krachtiger dan de 2.0 zonder hybride-aandrijving. De Atkinsoncyclus draait immers wel efficiënter, maar levert ook minder vermogen. De 194 Nm koppel (bij 4.000 tpm) is dan ook bescheiden voor een moderne motor. De elektromotor ondersteunt de benzinemotor met maximaal 65 Nm extra koppel.

Permanente AWD met cardanas

Sommige fabrikanten kiezen bij hun hybride auto’s voor vierwielaandrijving door de elektromotor op de achteras te plaatsen. Deze wordt dan, tot bepaalde snelheden, bijgeschakeld als de achterwielen grip verliezen.

Subaru doet dat niet en kiest bewust voor ‘Symmetrical AWD’, net als in alle andere modellen met uitzondering van sportwagen BRZ. Het is permanente vierwielaandrijving met een cardanas naar de achterwielen. De vierwielaandrijving van een e-Boxer doet het dus ook als het batterijpakket zo goed als leeg is.

Subaru e-Boxer hoogvoltagesysteem

Het accupakket zit onder de vloer van de kofferbak. In dit opengewerkte model zijn de leidingen van het hoogvoltagesysteem goed te zien.

Elektromotor in de automaat

De elektromotor plaatst Subaru in de Lineartronic CVT-automaat. Een speciale output-koppeling zorgt ervoor dat de elektromotor kan worden ontkoppeld als de auto stilstaat, zodat de verbrandingsmotor via de elektromotor stroom kan genereren. In de praktijk is de verbrandingsmotor bij stilstand meestal uitgeschakeld. Het opslaan van energie bij stilstand komt dan ook vooral van pas wanneer er bij het terreinrijden wat extra trekkracht van de elektromotor wenselijk is.

Over terreinrijden gesproken: de permanente vierwielaandrijving van Subaru is uniek omdat de aandrijfassen links en rechts even lang zijn. Dat zorgt niet alleen voor een goede gewichtsverdeling, maar ook dat de krachten links en rechts altijd precies hetzelfde zijn. Dat scheelt – merkbaar – aandrijfreacties in het stuur. De plat gebouwde boxermotor helpt ook om het zwaartepunt laag te houden.

Waarom geen plug-in?

Eigenlijk is de Subaru e-Boxer dus vooral heel erg Subaru. Maar waarom heeft het merk niet gekozen voor iets meer revolutie, een plug-in hybride bijvoorbeeld? Daarvoor voert projectmanager Tomoyuki Nunome argumenten aan die kenmerkend zijn voor hoe Subaru denkt en auto’s ontwikkelt.

Een plug-in hybride zou er namelijk voor zorgen dat de auto zwaarder wordt en het zwaartepunt hoger komt te liggen. Nu weegt het hybride gedeelte in totaal 110 kg en de Li-ion-accu zelf 25 kg. Het gewichtsargument weegt voor sommige andere merken eh, minder zwaar, maar voor het traditionele Subaru blijken ze erg belangrijk.

Subaru e-Boxer boxermotor

De plat gebouwde boxermotor draagt bij aan het lage zwaartepunt, waar Subaru veel waarde aan hecht.

Trekgewicht behouden

Een groter accupakket zou ook meer bagageruimte kosten en de auto daardoor minder praktisch maken. De keuze die het merk nu maakte zorgt er niet voor dat de kofferbakken kleiner worden. Misschien nog wel het belangrijkste argument is het grotendeels behouden van het trekgewicht, wat met een plug-in niet zou lukken. Veel rijders kiezen juist voor een Subaru omdat ze er caravans en trailers mee willen trekken.

Met de e-Boxer is het trekgewicht 130 kg lager dan bij dezelfde auto’s zonder hybridesysteem. Een XV e-Boxer mag 1.270 kg trekken, de Forester zelfs 1.870 kg. Daar valt voor de meeste gebruikers waarschijnlijk wel mee te leven. Ter vergelijking: een plug-in hybride Mitsubishi Outlander PHEV mag tot 1.500 kg meeslepen.

Gebruik accupakket

Subaru gebruikt een 118 volt Li-ion accu, een accutechnologie die erom bekend staat lichter en kleiner te zijn dan een vergelijkbare NiMh-accu. Om de batterij in goede conditie te houden wordt deze nooit verder opgeladen dan 80 procent. Ook voor het ontladen is er een grens. “We weten tot hoe ver de accu ontladen wordt, maar dat mogen we niet prijsgeven” zegt een van de Japanse technici met een verontschuldigende glimlach.

De duurzaamheid van het accupakket levert nog wel vragen op, want na hoeveel op- en ontlaadcycli de accucapaciteit afneemt of ‘op’ is komen we bijvoorbeeld niet te weten. Wat garantie betreft maken de Japanners het volgende statement: “De garantievoorwaarden zijn nog niet bepaald, maar we willen deze langer maken dan andere fabrikanten doen.” Nog even afwachten dus.

Subaru e-Boxer nieuwe Forester

De e-Boxer wordt geleverd in de Subaru XV en de nieuwe Forester, die je hier ziet.

Eerst opleiden, dan leveren

Subaru-technici worden binnenkort opgeleid om onderhoud en eventuele reparaties aan modellen met e-Boxer te kunnen doen. “Wij leveren modellen met e-Boxers pas aan dealers zodra zij het certificaat ‘veilig werken aan hybride en EV’ behaald hebben”, vertelt de woordvoerder van Subaru Nederland. “Zo beschikken zij over de basiskennis die nodig is om met hybrides te werken.” Voor deze algemene cursussen werkt Subaru samen met opleiders Innovam en AutoNiveau.

Wij leveren modellen met e-Boxers pas aan dealers zodra zij het certificaat ‘veilig werken aan hybride en EV’ behaald hebben.

Daarnaast komt er specifiek op de e-Boxer gerichte opleiding vanuit Subaru Europe. Eerst worden medewerkers van de importeur in Aalsmeer opgeleid, waarna de dealers getraind worden. Deze dealertraining heet ‘Advanced Technical Education Program (ATEP) en gaat de diepte in over zaken als storingzoeken bij een e-Boxer. Deze training vindt deels online plaats en deels fysiek.

De importeur heeft een lijst beschikbaar van gereedschappen die nodig zijn om de e-Boxer te onderhouden en repareren. De gereedschappen en apparatuur kunnen worden aangeschaft via Subaru Nederland, maar dat is niet verplicht.

Specifieke werkplaatsaanpassingen zijn niet nodig, behalve dat er een aparte plek gemaakt moet worden waar de auto kan worden afgeschermd als eraan gewerkt wordt. Subaru’s met e-Boxer worden in december in Nederland verwacht, dus er is nog even tijd voor de voorbereidingen.

Hoe rijdt zo’n e-Boxer?

Deze nieuwe Forester wordt in Nederland alleen geleverd met e-Boxer.

Het introductie-evenement vindt plaats op het afgesloten circuit van Fahrtechniek Öamtc in Oostenrijk omdat de auto’s nog niet op kenteken staan. Op dit circuit doen we een indruk op van de nieuwe Subaru Forester, die in Nederland straks alleen nog met e-Boxer leverbaar is. Dat de SUV een e-Boxer aan boord heeft merk je vooral bij stilstand en bij lagere snelheden. Meestal is de motor uitgeschakeld als je stilstaat of file rijdt, tenzij de accu bijna leeg is. De auto kruipt soepel en stil van zijn plek, terwijl een speaker achter de voorbumper een hoog waarschuwingsgeluid voor fietsers en voetgangers afspeelt. Better safe than sorry.

Vlot elektrisch optrekken doet de e-Boxer niet, bij snelheden hoger dan stapvoets springt de benzinemotor al snel bij. In de file of in stadsverkeer is de verbrandingsmotor wel vaak uitgeschakeld en zul je echt wel de nodige benzine besparen. Op hogere snelheden merk je eigenlijk niets van de hybride aandrijflijn, in positieve of negatieve zin.

Wie voorzichtig met het gaspedaal omgaat kan tot 40 km/u volledig elektrisch optrekken en blijven rijden. In de praktijk zal bijna niemand dat doen. Een knop om de auto korte tijd helemaal elektrisch te laten rijden, zoals een Toyota Prius heeft, is er niet.

Subaru heeft lef en laat ons ook rijden met het huidige model Forester. Deze reageert in eerste instantie net iets gretiger op het gas dan de e-Boxer, maar het verschil went snel en in de praktijk merk je er weinig van.

Eigenlijk voelt de e-Boxer vooral aan als een normale CVT-aandrijflijn, met als enige duidelijke verschil dat je op lage snelheden elektrisch rijdt. Hopelijk is het verschil ook aan de pomp te merken, waar Subaru verwacht dat het je zo’n 10 procent aan brandstof scheelt.

Reageer op dit artikel