artikel

BMW geeft Safety-data uit sensoren vrij voor iedereen

Techniek 1562

BMW geeft Safety-data uit sensoren vrij voor iedereen
BMW gaat veiligheidsinformatie volledig delen met iedereen, ja echt iedereen.

“Op het gebied van verkeersveiligheid zijn er zijn geen concurrenten, alleen partners”, stelt Christoph Grote, Senior Vice President Electronics BMW Group. Voorafgaand aan het ITS-congres in Eindhoven maakte BMW Group, bekend veiligheidsgerelateerde data afkomstig uit de BMW en Mini-modellen te gaan delen. Grijpt ESP in op een koude ochtend? Dan is het daar misschien onverwachts glad. En die informatie wil je snel met iedereen delen via de cloud. Hoe zit dat?

Menig moderne auto is connected voor navigatiedata, maar ook voor het ontvangen van realtime-verkeersinformatie. Zo zijn (althans in Nederland, aldus Andrew Mason, Manager Corporate Communication BMW Nederland) alle BMW’s sinds 2013 uitgerust met een Sim-kaart. Deze maakt het mogelijk om RTTI (Real Time Traffic Information) te ontvangen, maar óók om relevante data uit de auto te delen. Voorafgaand aan het ITS-congres gaf Christoph Grote een kijkje in het project waarbij BMW eigenlijk afstapt van het Car-2-Car geloof, en vol in de digitale wolken duikt met maar één doel. De verkeersveiligheid vergroten, voor iedereen.

Voertuigsensoren verzamelde data

“De moderne auto bevat tientallen zo niet meer sensoren, en al die sensoren genereren data. Natuurlijk om de bestuurder te informeren, maar we kunnen veel meer met deze data”, presenteert Grote. “Op dit moment is die data na enkele milliseconden alweer vergeten, terwijl je veiligheidsrelevante gegevens juist wil delen. Maar… Een veiligheidsmelding is pas goed als het klopt, en daar hebben we lang over nagedacht. Hoe krijg je een goede melding en voorkom je dat bestuurders het verkrijgen van meldingen en daarmee delen van data uitzetten?”

Geen V2V en V2I communicatie

We schreven er in het verleden al veel over. Voertuig naar voertuig-communicatie (V2V of C2C) en Voertuig naar Infrastructuur (V2I). BMW geloofde hier ook in, maar kiest nu toch voor de cloud-oplossing. Waarom? Grote: “Tot nu toe zijn er geen succesvolle voertuigen met V2V, er wordt wel mee getest. De infrastructuur waarbij Wi-Fi (WiFi-P is de voertuigstandaard), of andere communicatiemogelijkheden langs de weg beschikbaar zijn zijn er nog niet op enkele testtrajecten na (red. zie ons bericht over 5G). Daarnaast is er geen Europese markt voor V2I-infrastructuur.”

Welke mogelijkheden biedt de cloud? “Heel erg veel”, benadrukt Grote. “Data wordt al op grote schaal gedeeld, daarnaast kunnen we aan de ‘back-end’ sneller leren en misschien wel het belangrijkste, we bouwen historie op. V2V of V2I praat je vooralsnog over een korte actualiteit. Auto’s moeten relatief dicht bij elkaar rijden om de waarschuwing te krijgen.”

Verificatie van de data

BMW investeerde veel in de IT-kant van het project. Slimme algoritmes analyseren de enorme berg aan data en verifiëren deze met:
– Historische data: Was het vorig jaar op dit stuk weg ook glad?
– Actuele data: slip bij 30 graden boven nul duidt niet op een gladde weg door ijsvorming, maar wellicht losliggende stenen.

En zo houden slimme algoritmes met nog vele andere factoren rekening. Pas daarna wordt de melding gedeeld. “Geanonimiseerd uiteraard”, benadrukt Grote. “Het volledig delen van de informatie stuitte intern ook op vele bezwaren. Je wil absoluut voorkomen dat data te herleiden is naar een persoon. Daarom knippen we het begin en eind van een datastring er af. Dat zijn vaak de thuis- en werklocatie. Daarnaast knippen we de data op in stukken en mixen deze. Zo is absoluut niet te herleiden tot op de persoon of voertuig waar de data vandaan komt.”

En ook belangrijk, het is een stuk veiliger. “Vroeger bouwden verzekeraars of vlooteigenaren kastjes in de auto om de data af te vangen. Dit gaf vaak problemen op het netwerk van de auto én maakte de auto gevoeliger voor hacking. Dat kunnen we nu beter reguleren”, besluit Grote.

Alles in de cloud

Verkeersveiligheidsdata voor iedereen dus. Écht iedereen? “Ja”, benadrukt Grote. “Wij vinden dat op het gebied van verkeersveiligheid er geen concurrenten zijn, alleen partners. Het delen van deze verkeersgegevens kan de veiligheid voor alle weggebruikers direct verbeteren.”

In de praktijk betekent dit dat de data op een neutrale service komt (zie kader), maar er is meer. Christophe Grote: “De mogelijkheden met Bigdata zijn eindeloos. Binnen het Here-platform bieden we de ruwe geanonimiseerde data dan ook aan onder Creative Common Licence principe. Iedereen mag met de data aan de slag, mits er geen commercieel oogpunt in zit. Overheden zouden bijvoorbeeld de data slim kunnen combineren om gevaarlijke plekken in het wegennet sneller te detecteren. Of misschien zijn er wel start-ups die de data slim weten in te zetten.”

BMW benadrukt tevens dat ze aan de moderne privacy-wetten voldoen. Elke eigenaar van een BMW of Mini kan ten alle tijden geheel gratis de door de auto gegenereerde data raadplegen.

Verzekerd per kilometer

“En wat als iemand er wel commercieel gebruik van wil maken?”, is een van de vragen. “Dan moeten ze (via Here) contact met ons opnemen, als eigenaar / bron van de data en dan zullen we in gesprek gaan. Wij zijn niet voornemens om zelf allerlei diensten te gaan maken, maar zoeken graag de samenwerking op. De klant bepaald uiteindelijk wat hij wil gebruiken én delen van zijn data. Een mooi voorbeeld daarvan is verzekeraar Allianz. Zij bieden een verzekering aan waarbij het premiebedrag gebaseerd is op de kilometerstand. Deze kilometerstand krijgt Allianz, uiteraard na specifieke toestemming van de eigenaar van de auto, ter beschikking via het Here-platform. Veiligheidsgerelateerd? Nee, maar de data biedt wel dergelijke mogelijkheden. De eigenaar van de auto is uiteindelijk goedkoper uit.

Neutrale server voor data

In samenwerking met de EU Data Task Force, opgezet door de Europese Commissie, hebben BMW Group, Daimler, Ford, Volvo, HERE Technologies, TomTom en de verschillende overheden de eerste pilot van een neutrale server gelanceerd om gegevens uit te wisselen en te combineren. Met dit innovatieve initiatief om de verkeersveiligheid te verhogen worden realtime voertuigsensordata en andere verkeersveiligheid gerelateerde informatie gecombineerd. Die informatie is vervolgens direct beschikbaar via een gestandaardiseerde interface. Het principe hierachter is wederkerigheid: de partijen die de relevante gegevens delen, kunnen ook gebruikmaken van diensten waarmee de verkeersveiligheid weer verder kan worden verhoogd.

 

 

 

 

Demonstratie in Eindhoven

We gaan naar buiten waar een nieuwe X5 en X7 klaar staan. Andrew Mason geeft onderweg de uitleg: “We komen onderweg een BMW tegen welke een e-call melding heeft gemaakt. Deze melding is geverifieerd en via de neutrale server aangeboden. TomTom verwerkt onze Safetydata (en van meer autofabrikanten), waardoor het dus direct zichtbaar is op de navigatie. ”

De e-call melding van een BMW 2 Serie is al snel bekend op het navigatiesysteem.

En inderdaad, de melding staat keurig geregistreerd. Iets later passeren we de knal oranje 2 Serie. “Uiteraard hebben we dit in scène moeten zetten”, zegt Mason glimlachend. “Zo ook overigens bij de ‘broken down’ Mercedes-Benz die met alarmlichten op een parallelbaan staat.” En ook deze melding is zichtbaar op de navigatie met Real Traffic Information.

Mason: “Het mooie van de veiligheidsgerelateerde data is dat niet alleen een andere BMW is gewaarschuwd, maar iedereen die de informatie van TomTom Traffic ontvangt. Dat kan een Mercedes of Ford zijn, maar ook Renault en andere merken die er gebruik van maken. Daarnaast is het zichtbaar in de TomTom Go-verkeers/navigatie-app en ongetwijfeld op nog vele andere plekken.

Ook in de app van TomTom Go verschijnt de verkeersinformatie.

Op naar een veiligere toekomst mét datadelen

De potentie is dus groot, zeker als meer merken aanhaken en daar lijkt het zeker op. Nieuw? Enerzijds niet want TomTom Real Time-verkeersinformatie bestaat al de nodige jaren. BMW is echter wel de eerste die veiligheidsgerelateerde informatie volledig vrijgeeft met daarbij de verificatie zodat ‘nep-meldingen’ worden voorkomen. Want zo sluit ook Mason af: “Het systeem is op zijn best als iedereen mee doet, en dan wil je voorkomen dat men na drie ‘nep-meldingen’ denkt: Ik zet dat datadelen maar uit.

 

Reageer op dit artikel