artikel

Wat ging er mis met VW Lupo 3L?

Techniek Premium 3979

Vooruitgang. In 1999 dachten we dat Volkswagen op de goede weg was met een superzuinige Lupo 3L. Met een brandstofverbruik van slechts drie liter per honderd kilometer (vandaar de naam 3L), was dit een belofte voor de toekomst. Heeft de Lupo de belofte waargemaakt?

Wat ging er mis met VW Lupo 3L?
We hadden de Lupo 3L een grotere toekomst toebedacht. Je vindt ze nu voor een paar honderd euro per stuk.

AMT was enthousiast over het rijcomfort en de zuinigheid, al kwam AMT niet verder dan een verbruik van vier liter per honderd kilometer. Nog steeds goed. Over de lage CO₂-uitstoot (81 gram CO₂/km) schreven we niets, want dat boeide nog niet zo. De Lupo 3L had een mooi laagtoerig 1,2 liter driecilinder aluminium TDI-motortje.

Volkswagen had moeite gedaan om de rijweerstand te reduceren en wist 150 kg gewicht te besparen door kunststoffen, aluminiumlegeringen, magnesium, dunnere ruiten en smalle bandjes te gebruiken. Zo deden ze dat toen nog.

Fabrikanten worden dus gestimuleerd om hun elektrische en hybride auto’s zo zwaar mogelijk te maken.

Als een autofabrikant een superzuinige (of tegenwoordig zelfs elektrische auto maakt), dan verwacht je dat alles uit de kast wordt gehaald om een zo licht mogelijke auto te maken, waarbij gebruikt wordt gemaakt van hightech lichtgewicht materialen, zoals koolstofvezels en aluminium.

(Te) lichtgewicht

Dat deed Volkswagen met de Lupo 3L en dat deed BMW jaren later met de i3. Wat is er misgegaan dat je met dit lichte, superzuinige Lupootje tegenwoordig menig stad niet meer in mag? De vooruitgang, dat is wat er is misgegaan.

Vanaf 2021 mogen autofabrikanten nog maar gemiddeld 95 gram CO₂ uitstoten. Hoe hoger het gemiddelde gewicht van alle auto’s van één merk, hoe meer CO₂ dat merk mag uitstoten. Fabrikanten worden dus gestimuleerd om hun elektrische en hybride auto’s zo zwaar mogelijk te maken.

De uitstoot van een extreem zware elektrische auto blijft immers 0 gram CO₂/km (voor hybride auto’s geldt een gunstige formule), maar het duwt het gemiddelde gewicht wel omhoog. Dat verklaart ook de hausse aan hybride SUV’s, die in de praktijk nauwelijks aan de laadpaal staan.

Daarom heeft de BMW i3 geen opvolging gekregen en daarom maakt Volkswagen geen vrolijke, zuinige Lupo’s meer, maar wel een energieverslindende Audi e-tron van 2.600 kg.

Van die vooruitgang snapten we in 1999 nog niets. Lees maar op www.amt.nl/4-2019!

Reageer op dit artikel