artikel

Verkeerd tanken AdBlue, een groeiend probleem?

Techniek Premium 9233

AdBlue bij de diesel, AdBlue in de ruitensproeiertank, AdBlue bij de koelvloeistof en zelfs AdBlue bij de benzine. De autotechnici op de AMT-Facebookpagina raken er niet over uitgepraat. Hoe meer auto’s afgeleverd worden met AdBlue uitlaatgasnabehandeling, hoe groter het probleem van verkeerd tanken lijkt te worden. Mét bijbehorende kostbare gevolgen. Hoe zit dat?

Verkeerd tanken AdBlue, een groeiend probleem?
Door AdBlue aangetaste injector van een benzinemotor.

De foto’s van Anton Vdg en de defecte Ford 2.0 Duratec door het tanken van AdBlue in de benzinetank leveren veel interessante reacties op over AdBlue. Een daarvan springt eruit. “Wij wegenwachten tappen dit soort gevallen niet meer af”, zegt wegenwachter Erwin Gordijn onder de foto, “om schade aan de VGT-installatie (verkeerd getankt-installatie) te voorkomen.”

 

ANWB: geen harde cijfers over AdBlue

Naar aanleiding van Erwins reactie nemen we contact op met de ANWB. Woordvoerder Annelies Tichelaar weet te vertellen dat er vorig jaar zo’n 14.000 ANWB-klanten geholpen zijn na het tanken van de verkeerde brandstof. “Dat aantal is weleens flink hoger geweest, de laatste jaren neemt het gelukkig af.”

De Wegenwacht houdt niet bij in hoeveel van deze gevallen het gaat om foutief tanken van AdBlue. Dat het tanken van deze toevoeging in de brandstoftank daadwerkelijk een groeiend probleem is kunnen we dus niet met cijfers onderbouwen.

Schade aan afzuiginstallatie

Wel bevestigt de woordvoerder het bericht van Erwin. “De procedure bij verkeerd tanken van AdBlue is al zeker meer dan een jaar geleden aangepast. Voordat dit gedaan is zijn er bij de wegenwachters inderdaad pompen van VGT-installaties gesneuveld. Deze zijn niet geschikt voor het afzuigen van AdBlue.”

Voor wie per ongeluk benzine of diesel in de verkeerde tank gooit verandert er niets. “Klanten die benzine in hun dieselauto tanken of andersom worden gewoon met deze installatie op weg geholpen”, benadrukt Tichelaar, “zodra er AdBlue in het spel is slepen wij hen naar de garage.”

Waterpomp stuk, koppakking lek

Wij raakten getriggerd door een geval van AdBlue in de benzinetank, maar het gaat op meerdere plekken mis. Erik van der Knaap kreeg een klant binnen die AdBlue in het koelvloeistoftankje goot. “Bij het tankstation per ongeluk AdBlue gekocht in plaats van koelvloeistof, waterpomp ging daarna lekken en koppakking eruit”, meldt hij in zijn bericht. “Wij kwamen erachter door de vreemde lucht welke onder de motorkap hing.”

Meerdere Facebook-volgers maken melding van de toevoeging in het reservoir voor de ruitensproeier.  “Ben het overal al in tegengekomen”, zegt Jeroen Schot. “In het koelsysteem en ruitensproeierreservoir vond ik toch wel de grootste missers.”

Vanwaar de verwarring?

Het brandstoffilter van een Volkswagen Caddy 2.0 TDI zag er door het verkeerd tanken van AdBlue zo uit.

Hoe het komt dat mensen AdBlue in de tank gooien is een raadsel waarover je lang kunt speculeren. Annelies Tichelaar durft het niet met zekerheid te zeggen. “Het zou kunnen zijn dat mensen in de war raken op het moment dat de auto de melding ‘AdBlue bijvullen’ geeft, maar normaalgesproken wordt het AdBlue-tankje bijgevuld als de auto in de garage onderhoud krijgt.”

Hoe het kan dat men AdBlue in een benzine-auto tankt? Nick Ubachs, die op onze Facebookpagina reageert, zou best eens in de buurt kunnen zitten. “Of Blue One 95 tanken in je AdBlue-tank” zegt hij. “Bijna gehad na een lange nachtrit, haha” schrijft Justin van Vliet daaronder. Andersom zou het natuurlijk ook kunnen gebeuren.

Vooral wie gewend is om de goedkopere ‘eco’benzine Blue One 95 (hE15) te tanken zou in de war kunnen raken door de namen van beide producten. Bij een aantal tankstations kun je AdBlue namelijk gewoon tanken met een vulpistool. Zo krijgt ‘een blauwtje lopen’ ineens een heel andere betekenis.

Wel een probleem

Hoewel we niet met cijfers kunnen onderbouwen dat verkeerd AdBlue tanken steeds vaker voorkomt kunnen we wel spreken van een nieuw probleem in de werkplaats. De schade die AdBlue toebrengt aan de motor loopt al snel in de duizenden euro’s. Hieronder zie je enkele foto’s van de gevolgen van AdBlue in een 2.0 TDI van een Volkswagen Caddy:

Nu steeds meer (diesel)auto’s voorzien worden van de AdBlue-toevoeging zou een betere voorlichting geen overbodige luxe zijn. Wellicht dat het aantal tankfouten dan weer afneemt, net zoals bij benzine en diesel nu het geval is.

Heb jij ook interessante ervaringen met AdBlue of foto’s van de gevolgschade? Deel het met ons via Facebook!

Reageer op dit artikel