artikel

Volvo’s waarschuwen elkaar voor gladheid en gevaar

Techniek 1413

Volvo’s waarschuwen elkaar voor gladheid en gevaar
Wel zo veilig, dat je auto waarschuwt dat er net na die snelle bocht een auto met pech staat.

Dat het kan weten we al een tijdje, maar Volvo doet het nu ook echt: Volvo’s vanaf modeljaar 2020 gaan elkaar waarschuwen voor gevaar. Én Volvo nodigt andere fabrikanten uit om mee te doen. Hoe werkt dat?

Als auto’s toch met het internet verbonden zijn, dan kunnen ze gegevens met elkaar delen. Dat is precies wat Volvo doet met Hazard Light Alert en met Slippery Road Alert. Dus als je je alarmlichten aanzet of je ESP grijpt in, dan krijgen Volvo’s in de buurt een seintje en geeft hun instrumentenpaneel  een waarschuwing voor gevaar of gladheid weer.

Het werkt

Die systemen waren al even leverbaar op Volvo’s van de 90-serie, maar alleen in Noorwegen en Zweden. Vanaf modeljaar 2020 worden ze standaard op iedere Volvo in Europa. Volvo legt uit dat zulke systemen sterk bijdragen aan de verkeersveiligheid. Als je immers weet dat het verderop glad is of dat er een auto stilstaat, kun je alvast je rijgedrag aanpassen.

Slippery Road Alert

Ok, de foto is gemaakt om de Slippery Road Alert te demonstreren, maar hier kun je zelf ook nog wel zien dat het glad is. Op plekken waar je dat niet direct ziet, kan het systeem zijn waarde bewijzen.

Samen doen

Het zou natuurlijk nog beter werken als ook auto’s van andere merken deze gegevens door zouden geven. Daarom doet Volvo een beroep op andere autofabrikanten om ook deze geanonimiseerde data uit hun auto’s te delen. Volvo geeft zelf het goed voorbeeld want het merk gaat zijn kennis over veiligheid beschikbaar stellen in een digitale databank. Volvo hoopt dat ook andere autofabrikanten deze kennis zullen gebruiken, met als doel een veiliger verkeer voor alle weggebruikers.

Geen gekke dingen doen

Ook Volvo-rijders gaan bijdragen aan dat veiliger verkeer, want vanaf modeljaar 2021 is de topsnelheid bij iedere Volvo beperkt tot 180 km/u en vanaf begin 2020 gaat Volvo werken met een systeem van camera’s en sensoren die de bestuurder in de gaten houden. Zo kan de auto ingrijpen als de bestuurder onder invloed is of is afgeleid en niet reageert op waarschuwingssignalen ter voorkoming van een ernstig ongeluk. Het veiligheidssysteem kan de snelheid van de auto verlagen, een verzoek om hulp aan Volvo on Call versturen en uiteindelijk de auto tot stilstand brengen en parkeren.

Serieuze zaak

Ja, dat mag allemaal een beetje betuttelend klinken, maar het gaat hier wel om mensenlevens. Goed dat Volvo daar oog voor heeft.

2030: Heeft de auto jou nog nodig?

 

EV, ADAS, diagnose op afstand… Auto’s worden slimmer en je hoort voorspellingen als: “Auto’s gaan zichzelf repareren” en “APK wordt overbodig”.

Is dat zo? Wordt sleutelen verleden tijd en hoe gaat jouw werk als autotechnicus er dan uitzien? Daarover praten AMT, OOMT en experts uit de branche in een exclusief webinar op 18 juni a.s… sámen met jou!

Stel je vragen tijdens de uitzending en discussieer mee met de gasten in de studio over hoe ‘t vak er over pak ‘m beet tien jaar uitziet. Welke technieken komen er aan, hoe moet je je werkplaats daarop inrichten en hoe ontwikkel je je skills?

Kortom: dit mag je niet missen! Meld je gratis aan via deze link, noteer 18 juni in je agenda en kijk en praat mee vanuit ‘je luie stoel’!

Reageer op dit artikel