artikel

Oog voor techniek: Cupra e-Racer

Techniek 1795

Wij zouden het een elektrische Seat Leon in raceversie noemen. Maar snelle Seats vallen nu onder een nieuw merk, het (bijna) geheel onafhankelijk gemaakte Cupra. Iedereen die ooit van Tom Coronel heeft gehoord, weet dat Seat een historie heeft in het voormalig WTCC toerwagenkampioenschap. Daar moet in 2020 een elektrische variant van komen, met de Cupra e-Racer als voorbeeld. Er is nog een jaar te gaan, de plannen voor een ETCR-serie lijken nog wel vaag. Maar van de beoogde technische basis laat Cupra alvast wat zien. Het Nieuwe Racen?

Vier motoren

De reglementen die het ETCR moet krijgen, laten aandrijving op maar één as toe, en ook maar één versnelling. Toch heeft de Cupra e-Racer vier motoren, alle bij de achteras. Waarom vier motoren blijft een geheim. Bouwt het lager, is het beter te koelen dan twee? De motoren draaien tot 12.000 t/min, leveren samen maximaal 500 kW en zijn continu belastbaar tot 300 kW.

6.072 batterijtjes

Het accupakket wordt gezien als de kern van deze racer, het moest zo laag en centraal mogelijk liggen. Het bestaat uit 23 panelen met 264 batterijtjes, wat samen 65 kWh opslagcapaciteit geeft. Het hele vloeistofgekoelde pakket weegt 450 kg. Continu plankgas kom je er 40 kilometer ver mee.

Drie koelcircuits

De neus van de auto bevat drie apart regelbare koelsystemen. De accu’s mogen niet boven 60 graden Celsius komen. Voor de inverters mag 900, de motoren worden op 1.200 graden gehouden, voor een optimale balans tussen het energiegebruik en de vermogensafgifte. Inclusief bijladen via regeneratief remmen, dat veel warmte kan opleveren, maar ook meer dan 40 km race-bereik.

Wereldwijde e-raceseries

Eerst was er het WTCC wereldkampioenschap voor toerwagens. Als goedkoper alternatief kwam het TCR ernaast, met minder technische vrijheden. Gedacht als basis voor zowel nationale competities als regionale, eind 2017 samengevoegd met het WTCC wereldkampioenschap. De organisator van TCR heeft in oktober 2018 officieel het elektrisch ETCR voor 2020 aangekondigd. Daarin zouden meerdere merken meedoen, gedacht wordt aan minstens vier.

De aandrijflijn (motor-batterij) zou om te beginnen standaard zijn, zoals ontwikkeld in de Cupra e-Racer. Die weegt als geheel 1.575 kg, heeft bijna het dubbele topvermogen van een TCR-Seat Leon, maar is ook 400 kg zwaarder. Hij zou toch iets sneller zijn: top 270 km/h, 0-100m km/h in 3,2 seconde. Tot nu heeft alleen Hyundai al aangegeven te zullen meedoen aan het ETCR.

Andere bediening

Een digitaal dashboard toont hoe het elektrisch systeem erbij staat, een stuurwiel vol knoppen biedt instellingen. Let op het eigen Cupra-merk-embleem in het display op het stuur! De coureur zal goed thuis moeten zijn in warmte- en energiemanagement, om de zaken ingesteld te houden op maximale prestaties bij voldoende rijbereik. Testrijder Jordi Gené (ook F1-testcoureur) zei al dat het lastig is om het regeneratief remmen goed in te stellen. Ook omdat de auto veel weegt, is het remvermogen erg belangrijk.

Reageer op dit artikel