artikel

Pret(wagen)park in Las Vegas: mobiel entertainment op de Consumer Electronics Show

Techniek Premium 1057

Wat ooit science fiction was, is nu te zien op de consumentenelektronica show in Las Vegas. Plus nog wat mogelijkheden die sf-schrijvers niet eens hadden bedacht zouden hebben. Zo ver staat het, ook vervoermiddelen lijken op die show zo uit een sf-verhaal te zijn gerold. De auto evolueert naar een ontspanningsruimte, terwijl hij je autonoom vervoert naar waarheen je wilt.

Pret(wagen)park in Las Vegas: mobiel entertainment op de Consumer Electronics Show
Lijkt zo weggereden uit een sf-film, de Mercedes Urbanetic met personencapsule op zijn autonoom elektrisch rijdende onderstel.

Bij Mercedes Benz zie je hoe groot de afstand is tussen wat technisch maakbaar is, en wat nu op de markt komt. Of ook: hoe elektronica en auto’s min of meer in dezelfde winkel passen. Voor de Amerikanen was de Vision Urbanetic studie een sensatie en het debuut van de elektrische EQC niet echt meer bijzonder. Daarnaast toont Mercedes de vernieuwde CLA, compacte vierdeurs coupé, een wereldprimeur. 

Heeft die CLA dan wat met elektronica te maken? Ja, want er zit de nieuwste Mercedes Benz User Experience in, die beter gebaren en gesproken commando’s begrijpt. En probeert te peilen in wat voor conditie je bent, om de atmosfeer in het interieur daarop aan te passen. Nog maar kort geleden een ultieme luxe in de S-klasse, inclusief aanpasbare binnenverlichting, geuren, stoelmassage en zo meer. Nu ook afgedaald naar de A-klasse dus.

Toekomst aan shuttle services? 

Niet alleen zelfrijdend, de shuttle van Kia, maar ook zelflerend met kunstmatige intelligentie om jou en je stemming te kunnen peilen. En dan een persoonlijk ingestelde interieuromgeving te bieden.

De Vision Urbanetic studie zagen we eerder al in Europa, zoals op de IAA bedrijfswagenshow. Een elektrisch autonoom onderstel, waarop wisselcabines voor vracht of passagiers gezet kunnen worden. Mercedes laat de personenversie zien in Las Vegas met daarop toegepaste projectiemogelijkheden. Het front kan aan fietsers of overstekende voetgangers laten zien dat het autonome voertuig ze heeft opgemerkt. De zijkant kan laten zien dat deze Urbanetic als taxishuttle mede voor jou is opgeroepen, door jouw portret te vertonen. 

Shuttles zijn talrijk op de CES show. Kia heeft er een, Bosch heeft er een, Panasonic sluit aan bij het verwisselbare-cabines idee. ZF en startup e.Go willen dit jaar productie van een autonome shuttle starten, die in 2020 met Transdev in een mobiliteits-deelproject moet komen. Zijn gedeelde, autonome shuttles het openbaar stadsvervoer van morgen? 

Virtual Reality rules 

BMW en Audi zijn deze keer relatief bescheiden, het iNext prototype en de Audi e-tron zijn al uitgebreid belicht. Bij BMW laat bezoekers een virtuele proefrit in de iNext maken. In twee vormen brengt Audi VR-entertainment.  

In de e-tron zit een entertainmentsysteem waarin de beweging van de auto wordt gevolgd: als die rechtsaf slaat ga je in de Audi Experience Ride op de achterbank ook naar rechts. Andersom kan de elektronisch gestuurde luchtvering van een (stilstaande) Audi A8 gebruikt worden om in de Immersive In-Car Entertainment de carrosserie te laten bewegen, passend bij het afgespeelde entertainment. 

Zo wordt ook elke shuttle op de show voorzien van Virtual Reality projecties, om tijdens de autonome rit te spelen, werken of internetten. Kia pakt het iets anders aan, daar heeft het shuttle-interieur sensoren om met kunstmatige intelligentie je emoties te peilen. Met de achterliggende gedachte dat daarop het rijgedrag van het voertuig en de sfeer binnenin afgestemd kunnen worden. “Bij autonoom rijden wordt de interieuratmosfeer heel belangrijk”, zegt ontwikkelingschef Albert Biermann, “daarvoor is dit Real-time Emotion Adaptive Driving systeem READ bedoeld”. 

 

‘Vervaagt de grens tussen OV en privévoertuig?’

Van fantastisch naar praktisch 

Hyundai laat de fantasie flink werken met de Elevate studie. Op vier uitschuifbare poten zou hij over elk denkbaar terrein kunnen rollen, hoe ruw en ongelijk ook.

Nissan heeft weer een andere insteek, in virtual reality tonen de sensoren van de auto ‘het onzichtbare’. In combinatie met vehicle-to-vehicle en vehicle-to-infrastructure informatie bouwt I2V (Invisible to Visible) een virtueel omgevingsbeeld. Daarin worden ook niet direct zichtbare zaken, en zaken net buiten het zichtbereik getoond. 

O ja, een heel praktisch nieuwtje: De Nissan Leaf krijgt een sterker e+ broertje erbij, komende zomer. De nieuwste accutechniek maakt een 62 kWh pakket mogelijk in dezelfde ruimte als de 40 kWh versie waarmee de nieuwe Leaf in 2018 verscheen. Daarmee samen gaat een 160 kW elektromotor, 50 kW meer dan de gewone Leaf. Dat moet een 40 % grotere actieradius opleveren, van omstreeks 380 kilometer.

Ook deels heel praktisch is nieuws van Hyundai. Met hun Fil Rouge studiemodel demonstreren ze draadloos inductief opladen, en een autonoom parkeersysteem. De auto zet zichzelf boven het oplaadpaneel, en zoekt zodra de accu’s vol zijn automatisch een andere parkeerplek zodat hij geen ‘laadpaalklever’ (woord van het jaar) zal zijn. En er is een vingerafdruklezer, in plaats van het inbraakgevoelige keyless entry om een auto te openen en starten. 

Branchevervaging 

Net voor de CES kondigt Volkswagen zijn mobiele snellader aan, die vier elektro-auto’s tegelijk kan bijladen. Gevolgd door de aankondiging in Las Vegas dat VW een groen energiebedrijf Elli begint.

Veel aankondigingen van projecten of samenwerkingen in Las Vegas. Mercedes Benz kondigt een investering van een half miljard Euro aan waarmee “binnen tien jaar” autonome trucks op niveau 4 geboden moeten worden. Dus zelfstandig rijdend, met een chauffeur alleen als opzichter die ingrijpt als het niet goed loopt. 

Volkswagen brengt de oprichting van het bedrijf Elli naar buiten, Electric Life. Dat zal groene stroom gaan leveren, oplaadfaciliteiten, allerlei diensten en producten rondom ons nieuwe elektrisch leven. Grenzen vervagen zien we, tussen openbaar vervoer en particuliere shuttles, echte en virtuele realiteit, auto- en energiebedrijf, tussen rijden en gereden worden. 

Strenge controle op onderhoud? 

Willen we dat echt, een auto die als een soort psychiater continu peilt in welke lichamelijke en geestelijke conditie we zijn? Auto’s als een virtual reality speelpaleis, die afleiding bieden als de auto zichzelf rijdt? Is autonoom rijden, en virtual reality hulp als we zelf rijden, niet net zoiets als de automatische piloot en blind vliegen op instrumenten? 

Daar zou dan toch bij horen dat controle en onderhoud voor de veiligheid streng verplicht moet zijn. Zoiets als: zonder certificaat van een erkend bedrijf dat het regulier onderhoud op tijd is gedaan mag u de weg niet op! Waarbij dat onderhoud vooral elektronica betreft voor virtuele en kunstmatige intelligentie. Met de wonderbaarlijke mogelijkheden op de CES in Las Vegas lijkt het al vlak om de hoek te liggen. 

Reageer op dit artikel