artikel

Toekomstvisie op LA Auto Show

Techniek Premium 594

De automarkt is een wereldspel, waarvan het zwaartepunt niet meer in Europa ligt. Nieuws wordt onthuld waar de vraag het grootst is of zal worden. Shows in China groeien, die in Europa krimpen. De VS verschuift van het traditionele ‘motown’ Detroit naar New York en nu Los Angeles. Daar gaan ze wild op alternatieve aandrijvingen, maar er is ook een grote markt voor Porsches. Let’s go to LA!

Toekomstvisie op LA Auto Show
Er zit uiterlijk iets in de BMW iNext van het opmerkelijke i3 model, vooral bij de portieren.

En zo maakt de nieuwe 911 generatie niet zijn debuut in Duitsland of Europa, maar in Californië. Niet toevallig noemen we direct daarna het e-tron GT prototype dat Audi onthulde, na vooraf de nodige geheimzinnigheid. Studie, heet het officieel. Voor een puur elektrische Audi die in 2020 wordt voorgesteld.

De technische basis is samen met Porsche ontwikkeld. Op de beursvloer beschrijven toekijkende reporters het wat directer: deze ‘studie’ is een afgeleide van de Porsche Mission E vierdeurs coupé studie. Ook op komst als elektrische Porsche Taycan, en Mission E Cross Turismo.

Geen knoppen meer

De BMW iNext is bij zijn werelddebuut in Los Angeles ook niet helemaal nieuw meer. De elektrische suv toekomststudie werd in september aan geselecteerde journalisten getoond, alleen nog niet op een publieksshow. BMW noemt het zijn ‘toekomstbouwdoos’, een combinatie van styling en techniek die in komende modellen gebruikt kunnen worden.

Iets meer concreet gaat het om een autonoom, elektrisch en connected model met de nieuwste internetdiensten binnen handbereik. Al eerder gaf BMW aan dat een iNext hun eerste autonome, volledig elektrische productieauto zal zijn, vanaf 2021. Op technische details zoals aandrijving gaat BMW nog niet in.

Bekleding die werkt als een touch screen, zodat de autonome BMW geen bedieningsorganen lijkt te kennen. In plaats daarvan een “boutique atmosfeer”, zegt het persbericht.

Dat, en alle elektronische rijhulpen, zouden als ‘shy tech’ (verlegen techniek) discreet inschakelen wanneer nodig. Maar zonder op de voorgrond te treden. Een voorbeeld is dat bijna alle bedieningsorganen zijn opgenomen in de natuurlijke stoffen van de interieuraankleding. Je ziet geen afzonderlijke knoppen, stof en hout van de bekleding hebben onderhuids aangebrachte gevoelige punten. Zoiets als een aanraakscherm.

Hergebruikt materiaal

Heel wat concreter is het bij Audi. Koolstofvezel, aluminium en stalen carrosserie met voor en achter elektromotoren, samen 434 kW. Onder de vloer een 90 kWh accupakket, goed voor 400 km rijbereik in de WLTP test, op 240 km/h begrensde top om het accupakket enigszins te ontzien.

Opladen met maximaal 800 volt snelladers, thuis contactloos inductief laden met 11 kW via een magneetplaat voor in je garagevloer. Interieurbekleding van gerecyclede materialen, geen leer maar kunstleren bekleding. Lijkt een nieuwe trend, ook op zichtbare plaatsen hergebruikt materiaal zoals stofbekleding gaan gebruiken.

Aardig detail, de elektrische quattro aandrijving neemt niet veel ruimte in, daarom heeft de e-tron GT twee bagageruimtes. Achterin 450 liter, voorin op de elektromotor nog 100 liter.

Kennisuitwisseling tussen Audi en Porsche, de e-tron GT lijkt verdacht veel op een omgebouwde Porsche Mission E. En de 911 is nu van aluminium, net als grote Audi’s.

Teveel elektronica?

Vanzelf is Porsche heel concreet met de nieuwe 911. Strakgetrokken uiterlijk, nu 331 kW uit de vierliter biturbo motor met achter- of vierwielaandrijving, aluminium carrosserie (ongetwijfeld mede door Audi-kennis).

Tip voor kenners: zwarte spijlen in de 911 motorkap bij een achter aangedreven versie, chroomaccent duidt op een 4S vierwielaangedreven versie.

De traditionele lijnen worden ook binnenin aangehouden, waar nog altijd vijf ronde ‘meters’ achter het stuurwiel huizen. Alleen zijn het feitelijk beeldschermpjes geworden. Vergezeld van een groter 10,9 inch beeldscherm in het middenconsole, want ook een 911 moet helemaal connected zijn.

Trouwe liefhebbers zullen zich afvragen of je een ‘wet mode’ moet hebben, wereldprimeur van een systeem dat automatisch natte wegen herkent, en dan alle denkbare hulp inschakelt om de rijder bij te staan.

Dan is er nog de Porsche 360+ app, een persoonlijke assistent voor op je mobiel. En een Porsche Impact app waarmee je kunt uitrekenen hoeveel CO2 compensatie je moet kopen om met een rein geweten deze Porsche te rijden.

Mazda temt HCCI-motortechniek

Eindelijk gaat het er van komen, als eerste krijgt de nieuwe Mazda3 volgend jaar een SkyActive X motor in het gamma. Naast gewone 1.5 benzine- en 1.8 dieselmotoren komt een 2.0 SpCCI benzinemotor met dieselsysteem. Heel zuinig en schoon dankzij extreme armmengsel verbranding met compressie-ontsteking. Bijna een dieselmotor die op benzine loopt.

Jaren research zit er in HCCI, Homogenous Charge Compression Ignition techniek. Alleen met een aantal kunstgrepen weet Mazda een motor te maken die zoveel mogelijk op armmengsel compressie-ontsteking draait. Dat wil gewoon niet onder alle belastingtoestanden werken. Eigenlijk alleen bij matige belasting. Die komt wel het meest voor in de praktijk.

Dit is ‘m, een nieuwe Mazda3 met voorin de SkyActive X motor met SCCI techniek.

Onder alle andere omstandigheden laat Mazda toch een bougie in een zeer plaatselijk rijker mengsel werken voor betrouwbare ontsteking. Vandaar SpCCI, Spark-assisted CCI. Om altijd de gewenste luchtovermaat binnen te pompen is er een mechanische compressor.

Nog steeds houdt Mazda keiharde cijfers over prestaties en verbruik onder de pet, tot de Mazda3 naar de showrooms komt. Hij zou rond 30 % zuiniger zijn dan een 2.0 SkyActive G. Zo wordt niet alleen de verdere, maar ook de zeer nabije toekomst nog heel interessant.

Reageer op dit artikel