artikel

Veiligheidsschok bij GlobalNCAP botsproef: Nul sterren voor Nissan

Techniek Premium 3585

We kennen de EuroNCAP-sterren voor autoveiligheid. Al is het maar omdat automerken er graag mee adverteren. Vooral als ze vijf sterren scoren. Mede door EuroNCAP werden auto’s veel veiliger. Van die veiligere ontwerpen profiteert iedereen, zou je denken. Fout! Kijk maar naar het verhaal dat GlobalNCAP ons stuurt uit Zuid-Afrika…

Veiligheidsschok bij GlobalNCAP botsproef: Nul sterren voor Nissan
Deze Nissan NP300 zou geen typegoedkeur krijgen in Europa, als je deze test zo ziet. Waarom is de sterk gelijkende Europese NP300 Navara een heel stuk veiliger?

Niet geheel duidelijk is waarom we voor het eerst nieuws van GlobalNCAP kregen, overkoepelende organisatie waar ook EuroNCAP onder valt. Met hoofdkantoor in Groot-Brittannië, en onder meer een afdeling in Zuid-Afrika, onder het motto ‘Safer cars for Africa’.

Ze testten dit jaar enkele van de populairste modellen in Zuid-Afrika. Drie kleintjes, en een dubbelcabine pickup. Resultaat: drie sterren voor de kleintjes en een vette nul sterren voor de pickup. NUL! Het gaat over vier types die we hier ook kennen. Hoe kan dat? Krijgt Afrika, en wie weet ook andere werelddelen, veel slechtere versies van nieuwe auto’s dan wij?

Vergelijkbare modellen?

We spreken van een Toyota Yaris, Kia Picanto en Hyundai i20 die ook in Europa veel verkocht worden. Dat geldt niet voor een Nissan NP300, hier Navara geheten. Onder de pickups is het nog wel een redelijk populair model, maar in Afrika is deze autocategorie natuurlijk veel belangrijker.

Heel begrijpelijk kunnen de Zuid-Afrikanen het niet laten smalend te verwijzen naar de term ‘hardbody’ in de aanduiding van de Nissan NP300. Daar blijkt namelijk helemaal niks hards aan te zijn bij een botsproef. Doet eerder denken aan de allereerste EuroNCAP-botsproeven van twintig jaar geleden.

Hoewel de testers redelijk tevreden zijn met de drie kleine auto’s, en hun driesterren score, wordt ook daar opgemerkt dat de passagiers-cel vervormt. Hij is ’unstable’, al verkreukelt hij lang niet zo schokkend als die van de Nissan pickup. In Europa lees je dat niet over de Yaris, Picanto of i20. Worden er voor Afrika op het oog gelijke versies gebouwd van koekdeeg en ‘ferrum urinoirum’? (Goed hè, we houden het netjes.)

Krijgt Afrika slechtere versies van nieuwe auto’s dan wij?

Wereldwijde NCAP testmethoden

Vergelijk maar met de eerste EuroNCAP tests van 1997, sindsdien zijn we in Europa toch wel heel veel verder gekomen in botsveiligheid. Maar profiteren opkomende economieën wel mee?

Kunnen ze eigenlijk in Afrika wel botstests uitvoeren, zou het daaraan liggen? Initiatiefnemer is de AA, gemodelleerd naar de Britse AA wegenwacht. En zoals op de beproefde auto’s te zien, laten ze de tests uitvoeren door ADAC, hier in Duitsland. Dat zit dus wel goed.

Gebruiken ze soms andere, zwaardere testmethoden? Een overzicht van GlobalNCAP laat zien dat de botstests niet anders zijn dan bij EuroNCAP. Ze zijn alleen beperkter. Hier worden twee frontale en twee zijdelingse botsproeven verlangd, voor Afrika alleen één frontale.

Dat is wel dezelfde als hier. Met 64 km/h en 40% overdekking tegen een vervormbare barrière. GlobalNCAP is er juist op gericht testmethoden en beoordelingswijzen te delen met alle partners.

Wat was de EuroNCAP-score?

De geteste Toyota Yaris was een Japanse versie, ietsje anders dan we hier hebben. Maar de Kia en Hyundai zijn, tenminste uiterlijk, hetzelfde als in Europa. Bij de Nissan NP300 gaat het om een in detail andere versie dan hier.

Maar toch, waarom zouden Afrikanen een veel slechtere, slappere variant van dezelfde auto krijgen dan wij? Dat zou heel bedenkelijk zijn. We zochten het na. Dezelfde Hyundai i20 werd in 2015 door EuroNCAP beloond met vier sterren, de voorganger in 2009 kreeg zelfs de maximale vijf sterren.

Bij de Kia noteren we drie Europese sterren in 2004, vier stuks in 2011, drie tot vier in 2017 (vier met optioneel pakket veiligheidsassistenten).

Dat vinden autofabrikanten voor Afrika blijkbaar wel veilig genoeg

Nul sterren Nissan

De Nissan Navara had ook hier een uitglijder, in 2008 kreeg hij maar een halve ster. Na een modificatie werden het later dat jaar drie sterren, in 2015 vier voor de nieuwe generatie.

De eerste erg lage score was in hoge mate te wijten aan slecht werkende airbags. Dat en nog enkele details verbeterde Nissan, waarna een hertest drie sterren opleverde. Navara-eigenaren werden opgeroepen hun auto overeenkomstig te laten modificeren. Zouden al die modificaties aan de Afrikaanse versie voorbij zijn gegaan? Het lijkt er wel op. Het lukt niet om de video te bekijken zonder medelijden te krijgen met de botspop achter het stuur. In deze tweede video staat David Ward, Secretaris-generaal van GlobalNCAP naast het wrak van de Nissan. Hij legt uit dat een fabrikant met een grote reputatie als Nissan een auto als deze nergens in de wereld zou moeten willen leveren.

De constructie van alle geteste auto’s wordt als ‘unstable’ betiteld

Eenvoudige eisen nog te zwaar

Dit is de Aziatische Toyota Yaris Hatchback, een variant op onze Yaris. Merk op dat deze foto niet gespiegeld is, dit is de bestuurderszijde. Zuid-Afrika rijdt links, net als Engeland en Japan.

Dat kleine auto’s en pickups vaker geen vijf sterren halen bij EuroNCAP ligt doorgaans aan te weinig veiligheidsassistenten. Hier gaat de waardering over vier categorieën: veiligheid voor inzittenden, voor kinderen, voor voetgangers en aanwezigheid van beveiligers zoals ESP, rijbaanbewaking, snelheidsbegrenzer, automatische noodrem en meer.

Voetgangersbescherming en veiligheidselektronica zijn steeds zwaarder gaan tellen. Als daar iets aan schort krijg je geen vijf sterren, basta. ‘Onze’ Toyota Yaris sleepte ze wel binnen in 2017, ’11 en ’05. Een bovengemiddeld veilige kleine gezinsauto dus, in Europa.

In veel andere werelddelen moet je als voetganger maar opzij springen, daar beoordelen de NCAP-programma’s het aanrijdingsgevaar nog niet. Ook wordt er niet gerekend op elektronische veiligheidsuitrusting, twee airbags en ABS vinden ze al verdienstelijk. Ze hanteren maar twee van de vier EuroNCAP-categorieën, veiligheid voor inzittenden en kinderen. Dan vinden ze voor Afrika drie van de vijf sterren al best aardig, bij kleine auto’s.

De Yaris is een bovengemiddeld veilige kleine gezinsauto…, in Europa

Veiligheid, moet dat?

Ook daar is de Yaris nog het best, al verdient hij geen extra sterren. Er zitten twee airbags in, en ABS, voor kinderstoeltjes is er Isofix bevestiging, er zijn vijf driepuntsgordels en twee gordelverklikkers. Geen van de andere kandidaten heeft dat allemaal.

Toch wordt de belasting op de borst van de bestuurder als erg hoog beoordeeld. En er is risico dat de knieën tegen het dashboard gewond raken. Bovendien moet je voor vijf sterren zij- of hoofdairbags hebben.

Zouden al die modificaties aan de Afrikaanse Nissan Navara voorbij zijn gegaan?

De Nissan heeft geen gordelspanners, geen verklikker voor dragen van de gordels, geen Isofix bevestigingspunten. Ook in de Hyundai geen Isofix, alleen voor bestuurderszijde een gordelverklikker. Wel Isofix in de Kia, maar geen airbag en gordelverklikker aan passagierszijde. En ook geen ABS.

Dat er geen rijbaanassistent standaard is in Afrika vinden we nog niet raar. Een automatisch noodstopsysteem zou misschien in hun chaotisch verkeer continu in noodstop-stand springen. Maar de veiligheidsuitrusting blijkt vaak wel erg minimaal. Anderzijds heeft EuroNCAP secretaris-generaal Van Ratingen gezegd dat drie sterren tenminste een redelijke inzittendenbeveiliging beloven. En dat vinden autofabrikanten voor Afrika blijkbaar wel veilig genoeg.

NCAP komt uit Amerika

Het was even zoeken waar GlobalNCAP eigenlijk vandaan komt. Deze koepel werd pas in 2011 opgericht, en is mede door de Verenigde Naties erkend als wereldwijde verkeersveiligheidsorganisatie. GlobalNCAP is coördinator voor tien NCAP programma’s van Azië tot Amerika.

Het idee van een New Car Assessment Programme ontstond in de VS in 1978, bij de federale verkeersveiligheidsdienst NHTSA. Pas vanaf 1993 werd het internationaal, met een Australisch programma erbij. Gevolgd door Japan in ’95 en Europa in ’97. Korea, China en Zuid-Amerika sloten daarna aan, als laatste in 2012 de ASEAN-landen.

Afrika heeft nog geen centraal NCAP-programma, de AA in Zuid-Afrika test wel met de NCAP-methoden. Ze onderschrijven het NCAP idee met hun campagne ‘Safer cars for Africa’. Ondersteund door GlobalNCAP, dat al sinds 2014 zo’n project ‘Safer cars for India’ steunt.

Reageer op dit artikel