artikel

Oog voor Techniek: Mercedes-Benz GLC F-cell

Techniek Premium 272

Vorig najaar toonde Mercedes-Benz het voorseriemodel van de compacte suv GLC in een versie met brandstofcelaandrijving op de IAA-show. De com-binatie brandstofcel met een plug-in hybride ontwerp was een primeur. Bin-nenkort komt de Mercedes met ‘EQ Power’, met ernaast het ‘elektrische merk’ EQ. Maar is een plug-in F-Cell niet een beter idee dan zo’n extra merk?

Drie minuten tanken

De twee koolstofvezelversterkte tanks kunnen 4,4 kg waterstof opslaan. Dat geeft 437 km rijbereik volgens NEDC-meting. Denk in de praktijk aan iets van maximaal 350 km. Daimler houdt vast aan de nu meest gebruikelijke 700 bar tankdruk, waarmee een volledige tankvulling in drie minuten gedaan is. Het brandstofverbruik zou daarmee gelijk zijn aan dat van de al veel langer in de praktijk gebruikte Mercedes B F-cell, hoewel de GLC F-Cell met 147 kW over 40 procent meer vermogen beschikt.

Aan de stekker

Het is normaal dat een brandstofcelaggregaat samengaat met een batterij als buffer, voor de opgewekte stroom die niet meteen in de motor verdwijnt. Maar een wat grotere, extern oplaadbare batterij erbij is nog uniek. Heel eerlijk geeft Daimler op: 13,8 kWh bruto capaciteit, 9,3 kWh bruikbaar. Naast de batterij zit een 7,2 kW-oplaadapparaat, dat bij de maximale aansluitcapaciteit in anderhalf uur de accu kan volladen. Dat geeft in de NEDC-meting 49 km reserve-reikwijdte om met lege waterstoftanks nog het volgende tankstation te halen.

Handig combineren

Er is keus uit vier bedrijfstoestanden. Hybrid is de normale stand, waar de accu meehelpt bij vermogenspieken. De brandstofcellen werken zoveel mogelijk op constant vermogen, dat verdeeld wordt over voeding van de mor en accupakket. Hier zit et voordeel met de gebalanceerde hybride opstelling, de brandstofcel blijft in zijn optimale bedrijfspunt werken. Met genoeg accucapaciteit als buffer, en voldoende aanvulling voor topvermogen in de aandrijving. In de stand F-Cell wordt de acculading constant gehouden, dus kun je niet de volle 147 kW en 350 Nm motorkracht gebruiken. Alleen op Battery kan, om voor korte afstanden de brandstofcellen niet te gebruiken. En er is Charge, waar de brandstofcellen tijdens de rit zo snel mogelijk het accupakket helemaal vol laden.

Past in het motorruim

De elektromotor van de GlC F-Cell zit achterin, onder de batterij. Onder de motorkap, op de normale bevestigingspunten voor een verbrandingsmotor, past nu de brandstofcelstack met alles wat erbij hoort. Hiervoor werd een volledige nieuwe stack ontwikkeld die 30 procent compacter is dan de oude (uit de B-klasse). Er zit bovendien 90 procent minder platina als katalysator in, wat flink in de kosten zou moeten schelen. Daimler produceert de brandstofcellen en Li-ion accupakket in eigen dochterbedrijven.

Infrastructuur in opbouw

Als alles volgens plan verloop, zouden er eind 2019 in Duitsland 100 waterstoftankstations zijn, oplopend naar 400 in 2023. Daarmee zouden de belangrijkste gebieden gedekt zijn. Nu zijn er maar 34 tankpunten: de groene punten op de kaart, de grijze moeten eind volgend jaar klaar zijn. Een nieuwe H2.Live-app toont op je mobiel de status van alle tankstations, en nieuwe ontwikkelingen. In Nederland zouden we volgens jaar op 11 tankpunten moeten komen. Zie daarvoor ook het artikel over Hyundai’s groene plannen.

Een half EQ?

Daimler gaf eerder aan dat naast Mercedes-Benz het merk EQ komt, met puur elektrische modellen en alle daarmee verbonden diensten. In 2022 zouden er tien EQ-batterijmodellen zijn, in 2019 komt het eerste. “Daimler zet consequent in op elektromobiliteit met brandstofcellen,” zegt de perstekst voor deze GLC F-Cell met het EQ Power-label. Blauwe accenten zoals in de grille van deze GLC horen bij EQ, maar hier staat in het blauw F-Cell. Is dit nu wel of niet het eerste EQ-model, al is het niet volledig als accu-auto ontwikkeld? Of is het een soort half-EQ, en de GLC 350e plug-in hybride met benzine vierciliners een kwart-EQ?

Oog voor … diagnose

Wat doe je als je vastloopt op een lastige storing? Een collega bellen? Google raadplegen? Je kan je vraag ook op AMT Garageforum kwijt. Dit forum is uitsluitend voor professionele autotechnici dankzij een handmatige controle van elke nieuwe aanmelding. Deel jouw probleem met meer dan 25.000 andere professionals want waarschijnlijk weet een ander de oplossing voor jouw probleem. Registratie en het gebruik van AMT Garageforum is geheel gratis.
Reageer op dit artikel