artikel

Veelzeggend licht van Volkswagen

Techniek Premium 1545

In korte tijd zijn forse stappen gezet bij autoverlichting. Wie had gedacht dat xenonlicht binnen tien jaar al volkomen achterhaald zou zijn ten gunste van led-licht. Dat is niet alleen helderder, je kunt er ook allerlei handige en leuke dingen mee doen. Volkswagen toont diverse mogelijkheden met led-matrix verlichting, mede denkend aan autonoom rijden.

Veelzeggend licht van Volkswagen
Lichtprojectie laat zien dat deze autonome auto gaat afslaan. Zien we hier overigens een idee hoe de elektrische Golf-van-de-toekomst kan worden?

Met verlichting kan een auto aan buitenstaanders laten zien waar hij heen gaat. Een soort gebarentaal met lichtelementen, die allerlei soorten berichten kunnen aangeven. Met een matrix van kleine led-lichtpuntjes kun je schrijven en tekenen.

VW Licht opbouw

Opbouw van een micro pixel led koplamp, met onder nummertje vijf de feitelijke micro pixel led.

Gemengd verkeer?

Er zit iets in, dat Volkswagen hierbij denkt aan autonoom rijdende auto’s. Als die zich zouden mengen met menselijk bestuurde, niet autonome auto’s levert dat onzekerheid op. Wij mensen kunnen namelijk iets opmaken uit het gedrag van andere bestuurders, en zo redelijk inschatten wat die van plan zijn.

Dat kan niet als die andere auto een elektronische bestuurder heeft. Geen idee, of die bij de volgende straat zal afslaan, en hoe ver tevoren die auto richting gaat aangeven. VW stelt voor dat auto’s op de weg kunnen projecteren waar ze afslaan.

Dat zou bij sommige menselijke bestuurders ook al heel nuttig zijn. Het is maar de vraag of gewoon handbediende en autonome auto’s ooit bij elkaar op de weg toegelaten worden, omdat ze elkaar vaak niet zullen begrijpen.

VW Licht Optical Lane Assist

Als voorbeeld de Optical Lane Assist die in lichtlijnen toont hoe je moet sturen op een smalle baan.

 

30.000 lichtpunten

Een aardige is dat Volkswagen iets zegt over kosten. “We ontwikkelen micro-pixel HD koplampen met wel 30.000 lichtpunten, die evenals high-performance led-koplampen goedkoper zijn dan laserverlichting.” Weten we dan ook weer, dat led-licht nu niet snel weer wijkt voor nog beter laserlicht. Verlichting met led is immers al niet goedkoop.

Als voorbeeld noemt VW de IQ Light matrixkoplampen van de net verschenen Touareg, met nieuwe functies om specifieke gebieden wel of juist niet (verblinding!) helder te verlichten. Met nog verder ontwikkelde matrixen zijn weer nieuwe rijdersassistenten mogelijk.

VW licht deurgreep

Nog een lichttrucje, de deurgreep laat zien of de elektronische sleutel op je smartphone gedetecteerd is, en of de deur open of op slot staat.

 

Optical Assist

Een voorbeeld is Optical Lane Assist, dat een soort rijbaanmarkeringen op de weg voor je projecteert. Kun je precies zien of je door een smalle doorgang past, en bijvoorbeeld bij wegwerken op een versmalde baan de juiste koers aanhoudt.

Nog eentje is Optical Park Assist, dat achteruitrijdend via microlenzen projecteert in welk vak je gaat uitkomen. Handige hulp voor jezelf, maar ook een waarschuwing voor anderen die zien waarheen je je auto stuurt.

VW licht parkeerassistent

De parkeerassistent projecteert waar je achteruit heen manoeuvreert, handig voor jezelf en voor omstanders.

 

Licht als boodschapper

Volkswagen stelt zich verder voor dat matrix achterlichten waarschuwende boodschappen aan achterliggers kunnen tonen. In algemene symbolen als een waarschuwingsdriehoek of met tekst. Het kan allemaal als er maar genoeg puntjes in de matrix zitten.

Goed beschouwd niks nieuws, matrixborden kennen we al heel lang. Maar nu kan het technisch voldoende verkleind worden om op een auto te passen. Zo lijken ook meerdere merken te denken aan een matrixbord voorop autonome auto’s, die zo kunnen aangeven of ze een overstekende voetganger ‘gezien’ hebben.

Er zal nog heel wat werk in gaan zitten. Hoe krijg je die lichtsignalen helder genoeg, dat ze op een zonnige dag nog zichtbaar zijn, maar regel je dat ze bij donker dan niet te fel worden? Of: Hoe zwaar belast je de dynamo of accu met zo’n lichtkrant?

VW licht lichtkrant

Het achterlicht als lichtkrant, waarom niet? Of is dat nutteloos omdat auto’s toch ‘connected’ worden en zo berichten aan elkaar zullen doorgeven?

Reageer op dit artikel