artikel

IAA truckshow: einde aan de diesel?

Techniek Premium 1423

De afgelopen twee weken was het gigantische beurscomplex in Hannover het domein van de bedrijfswagen. Deze keer vooral van alternatieve bedrijfswagens, die niet op diesel rijden. En van de alternatieve vervoermiddelen voor stadsdistributie. Elektriciteit en elektronica vieren hoogtij. Misschien nog wel meer dan bij personenauto’s. Ook AMT blikt vooruit.

IAA truckshow: einde aan de diesel?
Driving the future met bio-LNG, dat kan morgen al, denkt Iveco.

Een uitvoerig verslag kun je tegemoet zien in het oktobernummer van AMT, want er was erg veel te zien. Hier pikken we er vast wat hoogtepunten uit.

Zo’n beetje symbolisch is dat Iveco een stand-zonder-diesel bood. Alles op LNG of CNG, met een Shell-pomp die dat zal afleveren. Iveco sloot een overeenkomst met Shell, dat een netwerk gaat opbouwen van stations met gecomprimeerd of vloeibaar aardgas. Of nog mooier, biogas.

Complete as met elektrische naafmotoren van e-Traction, vooral voor bussen, maar: “Geen enkele reden waarom hij niet onder een truck zou kunnen”.

Elektrische stadstruck staat om de hoek

Iveco is zeker niet de enige die gaat voor alternatieve brandstoffen. Plantaardige HVO-diesel zien we op de stand er tegenover, bij Scania. Maar ook een elektrische trekker die onder bovenleiding kan rijden. En hybrides als tussenoplossing.

Op proef zijn de eerste elektrische MAN en Mercedes eActros middelzware trucks op de weg gekomen. DAF laat zich niet onbetuigd en komt naast de elektrische LF met een CF op batterij. Voor het kleinere bezorgwerk komt de MAN eTGE, de Mercedes eVito en eSprinter, de Volkswagen eCaddy en eTransporter.

Nou, dit is hem dan, de Ford F-max. Er stond ook een blauwe. Alleen een folder moest de pers nadere informatie geven.

Lijnbussen voor openbaar vervoer lijken allemaal al standaard elektrisch te zijn. Diverse toeleveranciers bieden de benodigde aandrijving, met een Chinees-Nederlandse primeur voor eTraction. Die toont een 13-tons as met naafmotoren van elk 250 kW en 10.000 Nm. “Ingebouwde inverter, helemaal plug and play”, vertelt technisch directeur Peter van der Wal.

Toekomst zonder diesel

Fabrikantenvereniging ACEA laat op een persconferentie weten niet tegen de eerste EU-eisen aan CO2-uitstoot van trucks te zijn. “Een doel van 7 % reductie in 2025 en 16 % in 2030 is realistisch. Maar ook een revisie in 2022, waarbij deze doelen omhoog óf omlaag bijgesteld moeten kunnen worden.” Want, net als bij personenauto’s geldt: als er niet genoeg laadgelegenheid, alternatieve brandstof, of kopersbereidheid is kan de industrie de doelen misschien toch niet halen.

Scania stelde alvast een white paper op dat uitlegt hoe we kunnen komen tot transport zonder diesel in 2050. De inschatting van Bosch op weg daarheen: in 2025 nog 80 % van de bedrijfswagens op diesel, in 2030 een kwart van de bedrijfswagens elektrisch.

Lijnbussen voor openbaar vervoer lijken allemaal al standaard elektrisch te zijn

Wereldprimeur van Gazelle en Aluca, elektrofiets met aanhanger en verwisselbare opbergkasten erop.

Bosch draagt daaraan als nieuws een elektrische traileras eAxle bij. Zo kan een trailer zonder trekker zichzelf verplaatsen, of hij kan letterlijk de trekker een duwtje in de rug geven. Zowaar gaat Bosch zich ook wijden aan brandstofceltechniek. Alleen daarmee zouden grote trucks voor lange afstanden elektrisch kunnen worden. “Anders heb je vele tonnen aan accu’s nodig”. Volkswagen ziet het op kleinere schaal, met een Crafter HyMotion. Zo goed als productieklaar, maar pas als tussen 2025 en 2030 in Duitsland duizend waterstoftankstations zijn gerealiseerd zou productie realistisch worden.

Nieuwe merken

Volgend jaar kun je al beginnen met een elektrische Maxus EV80 besteller of chassis-cabine. Komt uit China van het SAIC-concern, dat ooit Rover, MG en LDV overnam. Ook elektrische MG’s komen eraan. Via een Europese organisatie met Nederlanders erin, direct selling, en onderhoud via een contract met LeasePlan.

Het Russische GAZ doet ook een gooi naar Europese klandizie, maar dan gewoon met dieselmotoren. Ze voldoend wel aan de Euro 6d-norm, wordt beloofd.

Mercedes Urbanetic met passagierspod erop, vervoer voor het Land van Ooit?

Meer kans zien we dan voor twee Turkse aanbieders, die na Oost-Europa, Noord-Afrika en Arabische landen naar West-Europa willen uitbreiden. Met een nieuwe Ford trekker, dat wilde iedereen wel zien. Het blijkt een product van Ford Otosan, naar eigen zeggen het grootste bedrijf van Turkije. Een dramatisch slechte persconferentie gaf als vrijwel enige informatie dat de trekker F-Max heet.

Dan pakte BMC al een stuk breder uit, met een reeks zware trucks. Voorzien van Cummins of Fiat Powertrain Cursor motoren met ZF transmissies erachter. Maar ook hier bleef wat vaag wie in West-Europa voor verkoop en service gaat zorgen.

Pak de fiets

De last-mile delivery in binnensteden heeft de fantasie nogal geprikkeld. Misschien moet het met ‘pods’ op een elektrisch skateboard onderstel. Mercedes onthulde al net voor de Hannover show zijn autonoom rijdende Urbanetic-studie, waar pods voor vracht of passagiers opgezet kunnen worden.

Volkswagens idee voor de elektrische bakfiets, mooi gestileerd maar misschien niet helemaal zo functioneel?

Renault presenteerde wel ZE elektrische bedrijfswagens voor de stad, maar liet niet de EZ-PRO studie zien. Een treintje van een autonoom rijdende kopwagen met menselijke administrateur erin, en een aantal autonome volgwagentjes. Bij verschillende adressen kan zo’n volgwagentje uitgeladen worden, of ook ingeladen, wat de klant maar nodig heeft. Volgwagentjes kunnen af- en aanhaken in het treintje.

Maar autonoom rijden is nog zo makkelijk niet, veel dichterbij zijn diverse varianten van de elektrisch ondersteunde bakfiets. Volkswagen had er een als proef, Gazelle gaat volgend jaar in productie in combinatie met bedrijfswageninrichter Aluca. En zo zagen we er nog een aantal op basis van elektrisch ondersteund fietsen, tot vreugde van Bosch die meestal de motoren levert.

Reageer op dit artikel