artikel

Vier seizoenen tegelijk bij Ford

Techniek Premium 702

Vier seizoenen tegelijk bij Ford

Tijdens de ontwikkeling moet elke nieuwe auto getest worden in extreme klimaten. En daarvan zien we ook wel al of niet expres ‘gelekte’ opnamen van proefmodellen in woestijnen, op ijsmeren, en beroemde plekken als de Nürburging of de schroeihete Death Valley. Maar klimaattests kan Ford nu ook thuis in Keulen doen, met vier seizoenen onder één dak.

Testen van de Mount Everest tot aan de Poolcirkel

 

 

 

 

 

 

Een nieuw klimaattestcentrum van Ford Europa kan op een relatief bescheiden oppervlak van een voetbalveld vier extremen tegelijk bieden voor ontwikkelaars. Ze kunnen daar in een keer tien auto’s kwijt, ook types voor buiten Europa zullen hier worden getest. Het volgens Ford unieke centrum heeft zeventig miljoen euro gekost. Er gaat elf megawatt elektriciteit in om het te laten werken. Maar dat zou allemaal ‘groen’ opgewekt worden, uit Scandinavië aangevoerd.

 

Drie windtunnels, vier temperatuurruimtes

Een andere hoek van het gebouw, een ander uiterste. Hoe lang voor het interieur bij -40 0C een beetje opwarmt, en de ruiten ontdooien?

Het enige wat niet kan in het nieuwe testcentrum is echt rijden. De tests richten speciaal op klimaatinvloeden, of alles in de auto’s van de kleinste Ford tot een volwassen Transit besteller naar behoren blijft werken.

Rijden wordt wel gesimuleerd in windtunnels. Zo is er eentje die met een batterij lampen verwarmd kan worden tot wel 55 0C, of gekoeld. Ook een luchtvochtigheid tot 95% is hier mogelijk. Een tweede klimaattunnel dient om regen en sneeuw te maken.

In de derde tunnel wordt hoogte gesimuleerd, en windsnelheden tot 120 km/h. Bij de simulatie van hoogte gaat het om verlaagde luchtdruk, zoals die is tot op 5200 meter, het basiskamp voor Mount Everest beklimmers. Al hebben die bij ons weten nog nooit een Ford meegenomen naar boven.

 

Comfort, veiligheid, prestaties

Zonder naar alle uithoeken van Europa te reizen kan hier op één plek en op elk gewenst moment getest worden. Dat spaart veel tijd en geld bij de ontwikkeling, zodat Ford de kosten van dit centrum wel weer terugverdient.

Ventilatoren van 1,2 megawatt kunnen een vliegende storm van 250 km/h nabootsen.

Daarnaast kan tot grotere extremen getest worden dan je in Europa gewoonlijk aantreft. Hoe goed en snel werken dan verwarming en airco, ruitontdooiing en ontwaseming? Hoe goed zijn de wissers in een zware storm, gaat de koude start bij -40 0C nog goed?

De hoogtesimulatie laat zien wat er van de motorprestaties overblijft bij lage luchtdruk op grote hoogte. Er wordt beproefd of hogedrukleidingen dan sterk genoeg zijn, niet gaan lekken. Er kan een storm tot 250 km/h opgewekt worden, of in een sneeuwstorm beproefd worden of de luchtinlaten niet verstopt raken. Hoge luchtvochtigheid zegt iets over duurzame werking van elektronica, en capaciteit van de airco.

Praktijktests zullen wel blijven, maar dit testcentrum in Keulen laat vooraf al beproeven hoe auto’s zich onder extreme omstandigheden houden. Met genoeg extremen om elk land ter wereld te kunnen simuleren. En dan ook nog op wens sneeuwpret in de zomer, of tropenweer in de winter.

“We kunnen zelfs zien hoeveel sneeuw de automobilist op zijn hoofd krijgt als hij het portier opent”, verheugt zich projectmanager Michael Steup van Ford’s Environmental Test Centre.

Reageer op dit artikel