artikel

Oog voor techniek: Hoe werkt een aircoservicestation?

Techniek Premium 1679

Oog voor techniek: Hoe werkt een aircoservicestation?

Een aircosysteem heeft regelmatig onderhoud nodig, een aircoservice apparaat is daarbij onmisbaar. De opbouw van het aircosysteem in de auto is je bekend, maar weet je ook hoe een aircoservicestation werkt en hoe het is opgebouwd? En waarin een R1234yf-machine verschilt van een R134a-machine? Samen met Waeco AirCon Service duiken we in de techniek van het apparaat.

Veilig werken met R1234yf

R1234yf is als A2L geclassificeerd, dat betekent dat het koudemiddel licht ontvlambaar is. Een explosievrije machine zou te duur zijn. Daarom ontwikkelde Waeco een extern ventilatieconcept. Via een schakelaar aan de buitenkant van de machine schakel je het apparaat in. Dan gaat er een ventilator draaien om er zeker van te zijn dat er geen ontbrandbaar mengel in het apparaat zit. De machine voert ook een automatische druktest uit om interne lekkages uit te sluiten.

Spoelen bij compressorschade

Heeft de compressor schade? Zorg er dan voor dat je het aircosysteem eerst spoelt voordat je een nieuwe compressor monteert. Daarmee voorkom je dat vervuiling de nieuwe compressor om zeep helpt. Het reservoir is optioneel leverbaar.

Olie en UV-vloeistof

Zowel olie als UV-vloeistof zijn hygroscopisch. Dat betekent dat ze vocht aantrekken en verzuren. Door het gebruik van een gelamineerd aluminium reservoir dat beschermd wordt door een metalen container voorkom je het binnendringen van vocht en oplosmiddelen.

Koudemiddel maximaal terugwinnen

Sommige Waeco AirCon Servicemachines zijn Low Emission-apparaten. Dat betekent dat ze na het vacumeren nog verder met de druk zakken om ook het koudemiddel uit de olie te halen. Het gesloten retouroliereservoir en de gesloten vacuümpomp laten het koudemiddel niet ontsnappen in de buitenlucht, maar voeren het terug naar de koudemiddeltank. Daardoor bespaar je op koudemiddel.

Olieafscheider

De olieafscheider scheidt het koudemiddel en de compressorolie. Het koudemiddel gaat naar de tank. De olie gaat naar het retouroliereservoir.

 

Airco compressor

De compressor zuigt het koudemiddel uit het aircosysteem van het voertuig. En hij wordt gebruikt om het koudemiddel uit de olie te verwijderen in het Low Emission-concept.

Veiligheidsschakelaar

De schakelaar schakelt de machine uit wanneer deze geopend wordt tijdens het gebruik.

Airco sneller vullen door hogere temperatuur

De koudemiddelenvoorraadtank is voorzien van een verwarmingsband. Tijdens het gebruik van de machine warmt die het koudemiddel op, waardoor de druk stijgt en het vulproces sneller verloopt.

Olieafscheider analyzer

Dit onderdeel haalt olie uit het koudemiddel dat naar de analyzer gaat. Zo voorkomt de fabrikant dat oliedamp in de analyzer terechtkomt.

Schoon koudemiddel in de airco

Is de koudemiddelzuiverheid minder dan 95 procent? Dan onderbreekt de analysemodule het recoverproces om te voorkomen dat het vervuilde gas in je koudemiddelvoorraad terecht komt.

Via een aparte aansluiting kun je het vervuilde gas uit de analyzer en de slangen afvoeren naar een recoverfles die in een bak met droog ijs staat. Het koudemiddel, waarvan je de samenstelling niet kent, moet als chemisch afval worden afgevoerd.

Ventielblok

Het kleppenblok met magneetventielen regelt alle processen. Het wordt elektrisch aangestuurd.

Hybridespoelset

Hybride voertuigen vereisen een andere (niet geleidende) olie. Met deze spoeltank kun je de leidingen van de aircomachine schoonspoelen als je een andere olie gebruikt. Zo voorkom je vermenging van verschillende soorten olie.

 

 

 

Koudemiddel uit olie?

Met het Low Emission-concept van Waeco Aircon Service gaat geen koudemiddel verloren. Dat is goed voor het milieu en voor de portemonnee. Hoe het werkt, zie je in deze video:

a

Meer over aircoservice

Meer weten over aircodiagnose? Lees dan het artikel “Warm lopen voor aircodiagnose”

Hoe zit het met de koudemiddelprijzen en moet ik nu wel of niet investeren in een R1234yf aircoservice apparaat? Je leest het in ons digitaal magazine “Aircoservice voor het autobedrijf”.

Reageer op dit artikel