artikel

Stoot de verplichte APK de vrijwillige van de troon? Haha, zo dachten we in 1985!

Techniek Premium 5643

Stoot de verplichte APK de vrijwillige van de troon? Haha, zo dachten we in 1985!

1985: De invoering van de verplichte APK komt eraan! Natuurlijk schreef AMT daar veel over. Toenmalig AMT-redacteur Auke Cupédo doet navraag bij instanties die vrijwillige keuringen verzorgen. Loopt het wel los met die verplichte APK-keuring, of zien zij het als een bedreiging?

De eerste keurder die met Cupédo spreekt, is de ANWB. Lange tijd werd verwacht dat zij het alleenrecht zou krijgen op de APK-keuringen. Dat ging niet door, maar de ANWB verwacht wel een aanzienlijk aandeel in het aantal APK-keuringen te krijgen, maar niet ten koste van hun vrijwillige. “Wij verwachten geen grote afname in het aantal vrijwillige keuringen”, zei de heer Roodbergen, hoofd technische ledenservice destijds.

“Kijk, die verplichte keuring is vooral bedoeld om te kijken of een auto verkeersveilig is. Onze keuringen hebben een economisch uitgangspunt. Iemand wil weten of hij de auto moet vervangen, laten repareren of door kan rijden.” Volgens Roodbergen blijven mensen daarom vrijwillig keuren bij de ANWB.

Veilig Verkeer Nederland

Stichting Veilig Verkeer Nederland biedt ook eigen veiligheidsinspecties aan. Deze keuringen worden uitgevoerd door bij Bovag aangesloten garagebedrijven. In 1984 hebben zij samen een indrukwekkende 1,1 miljoen voertuigen op veiligheid geïnspecteerd. Die verplichte APK moet wel effect hebben op die aantallen, toch? Dat denkt VVN zelf ook, maar zij voorzien, optimistisch, zeker nog zo’n 700.000 keuringen per jaar. “Wij pakken auto’s van 0 tot 3 jaar oud én de kilometervreters. 60 – 70 procent van de auto’s die wij keuren zijn jonger dan vier jaar, dus blijven er nog genoeg voor ons over.”

Dokter APK

De VVAA (Vereniging van Artsen-Automobilisten) heeft een technische dienst die voertuigen van leden technisch keurt. Zij verwachten juist een verdubbeling van hun inspecties. Zij hebben heel slim hun medewerkers opgeleid tot APK-keurmeester. Als leden voor een technische onderhoudsinspectie komen, kunnen ze gelijk een ‘APK-tje’ scoren.

Het is anders in APK-land gelopen dan dat we in 1985 dachten, één ding is niet veranderd: Cupédo vraagt zich af wáár de klant gaat keuren: het garagebedrijf of bij een onafhankelijke instantie? “Men is bang dat garages ze op kosten jagen door ‘ietwat’ onnodige reparaties.” Hoe zit het nu met het vertrouwen van de klant? Dat lees je hier.

Het complete artikel uit 1985 vind je hier.

Reageer op dit artikel