artikel

Lezersvraag: Grafeen in autobanden? Waarom eigenlijk niet?

Techniek Premium 7222

Lezersvraag: Grafeen in autobanden? Waarom eigenlijk niet?

“Enige tijd geleden las ik over grafeen in fietsbanden. Dit zou een absoluut wondermiddel zijn: minder rolweerstand, meer grip, duurzamer en lekbestendiger. Sindsdien zijn er ook inderdaad fietsbanden van het merk Vittoria op de markt waarin Grafeen verwerkt is. Waarom zit dit wondermiddel (nog) niet in autobanden?”, vraagt Edmar Melchers uit Apeldoorn.

Anderhalf jaar geleden presenteerde fietsmerk Vittoria inderdaad een serie fietsbanden voor sportieve fietsen met grafeen erin. Redacteur Jack Oortwijn van AMT’s zusterblad voor de fietsbranche, Tweewieler, was daarbij. Als we zijn artikel uit januari 2016 teruglezen, lijkt grafeen inderdaad een wondermiddel.

Oortwijn schrijft dat de Nobelprijs voor natuurkunde in 2010 werd uitgereikt aan de twee uitvinders van grafeen, dat grafeen bestaat uit één enkele laag koolstofatomen en dat het Italiaanse Directa Plus sinds juni 2014 beschikt over een fabriek om grafeen te produceren. Het eveneens Italiaanse fietsbandenmerk Vittoria werkt al langer met Directa Plus samen om grafeen op de juiste wijze in de rubbercompound van banden te verwerken.

Intelligente band

“Als je dat goed doet, krijgt een band heel bijzondere eigenschappen”, zegt directeur Rudie Campagne van Vittoria (een Nederlander) in het artikel. Hij legt uit dat de compound harder of zachter wordt naar gelang de omstandigheden: “Wanneer de band recht vooruitgaat, is het rubber op zijn hardst en zorgt het voor een lage rolweerstand. Zodra de fietser remt, versnelt of door een bocht gaat, verzacht het rubber, waardoor het aanzienlijk meer grip krijgt”.

Verder stelt Vittoria in het artikel dat grafeen banden veel duurzamer maakt en beter bestand tegen lekrijden. De Vittoria Corsa Speed racefietsband zou volgens onafhankelijke testen 19 procent minder rolweerstand hebben dan dezelfde band zonder grafeen.

Het gaat niet vanzelf

Een wondermiddel dus. En inderdaad, een goede vraag: waarom zit het dan niet in autobanden? “We kennen leverancier Directa Plus al een jaar of vier en we hebben met grafeen geëxperimenteerd”, horen we als we ons oor te luisteren leggen bij fabrikanten van autobanden. De resultaten: “Grafeen is heel lastig te mengen, het is schrikbarend duur en het is heel erg licht. Dat laatste kan stofwolken veroorzaken die de gezondheid van medewerkers bedreigen. Kortom, het gaat niet vanzelf, maar grafeen heeft wel potentie”.

Waarom Vittoria wel?

Grafeen is heel erg licht. Dat kan stofwolken veroorzaken die de gezondheid van productiemedewerkers bedreigen.

Grafeen is heel erg licht. Dat kan stofwolken veroorzaken die de gezondheid van productiemedewerkers bedreigen.

Vreemd eigenlijk dat een fietsbandenfabrikant al die problemen overwonnen heeft, terwijl de veel grotere autofabrikanten (nog) niet zo ver zijn. Dat vraagt om verder onderzoek. Hé, bij de grote online aanbieders van fietsonderdelen is de Vittoria Speed Grafeen racefietsband steevast uitverkocht. “Sorry, maar de Vittoria Corsa Speed Graphene Tube Racefiets is niet langer te koop”, lezen we op www.12gobiking.nl.

Nog even googelen levert op dat Vittoria de Corsa Speed-banden met grafeen heeft vervangen door opvolger Corsa G+ met grafeen. Als we een review van de Corsa Speed lezen op het Amerikaanse Bikeradar.com begrijpen we waarom. De band wordt ‘supersnel’ genoemd, maar ook ‘extreem kwetsbaar’ en ‘dun als papier’. “Bedenk wel dat een snelle band uiteindelijk niet echt helpt als hij lek is”, lezen we.

Het Amerikaanse Bicyclerollingresistance.com meet de rolweerstandswaarde van racefietsbanden. De Vittoria Corsa Speed verslaat alle andere gemeten banden. De Corsa G+ is een hele aardige middenmoter…

Reageer op dit artikel