artikel

De band als sensor voor de zelfrijdende auto

Techniek Premium 1746

De band als sensor voor de zelfrijdende auto

Op de Goodyear-stand blijkt dat de ontwikkeling van elektrisch en later autonoom rijden ook in de bandenwereld voor grote veranderingen gaat zorgen.

Percy LeMaire is directeur technologie van Goodyear. Hij gaat in op de consequenties van EV’s voor banden: “Aanvankelijk werkten we met aangepaste versies van bestaande banden, maar de trekkracht van EV’s is zo groot dat we 30 procent levensduur verloren. Nu worden banden zowel constructief als wat de rubberkeuze betreft aangepast op EV-gebruik. Een grote uitdaging is daarbij ook geluid. Want als de motor geen geluid maakt, hoor je de banden.”

Zijn er meer consequenties?

“Naast de band wordt ook het wiel een factor. Je zult steeds meer grotendeels dichte wielen zien en de vorm van de band wordt ‘platter’ en hoekiger. Zelfs merktekens en dergelijke steken niet meer uit, om aerodynamische redenen.”

Worden hoge en smalle banden de trend?

“Het helpt in veel opzichten, maar de auto moet natuurlijk aangepast worden, zoals bij de Renault Scénic en BMW i3. Tractie is niet zo’n probleem omdat de hoge band een langer raakvlak heeft. De uitdaging voor ons zit hem in het behoud van de dynamiek, de laterale belastbaarheid. Je ziet daarom specifieke profielvormen, stijvere blokken die wat groter zijn in de dwarsrichting.

Gelukkig aquaplaneert een smallere band ook minder snel, dat helpt. We werken ook aan constructieve- en materiaaloplossingen om het extra gewicht van EV’s op smallere banden op te vangen, dat zal een behoorlijke verandering met zich meebrengen. Simpelweg een hogere bandendruk is geen optie, vanwege het comfort.”

Een sensor in de band verzamelt en stuurt data.

Een sensor in de band verzamelt en stuurt data.

Wat zijn dan de grootste ontwikkelingen in de bandenwereld?

“Dat grotere draagvermogen, en als gezegd dus de ‘hoog en smal’ bandenversies. Maar vooral ook connectiviteit.”

Pardon?

“De band gaat steeds meer data verzenden. Druk en temperatuur is al stand van de techniek, maar daar komt bij dat hij met een kleine sensor op de binnenkant (en later geïntegreerd in de band) trillingen kan detecteren. En dáármee gegevens levert om de grip van het wegdek te bepalen. Die zijn uit de meting op te maken. Aan de hand van algoritmen is met zulke sensoren ook goed de slijtage van de band te bepalen. We hebben nu al een flinke research database, maar die wordt enorm uitgebreid met praktijkmetingen als de banden op de weg komen. Dat zal allemaal in de cloud worden opgeslagen. De band communiceert via de auto of je smartphone.

We staan op de drempel van de connected tire. Daarmee wordt de band een extra sensor voor de autonoom rijdende auto, waarin immers niet langer een rijder zit die subtiele veranderingen voelt door lage grip of slijtage. De band is het enige punt waar de auto contact met de weg maakt. Je kunt niet afgaan op info van buitenaf of andere auto’s, die komt per definitie net te laat.”

Wat is de stand van de huidige techniek?

“We testen nu slijtagevoorspellende techniek in de band, met info daarover via een app. Ook is het mogelijk exacte bandendruk op je smartphone te zien, en dat is bijvoorbeeld ideaal om bij de bandenpomp precies de juiste drukken te krijgen. Klassieke meters wijken erg af. Tesla gaat als eerste met zulke techniek in zee met ons.”

Reageer op dit artikel