artikel

Stap voor stap: vervangen en afstellen distributieriem

Techniek Premium 5720

Stap voor stap: vervangen en afstellen distributieriem

Het vervangen van de distributieriem van een Fiat 188.A4.000 1.2 44kW motor is ogenschijnlijk een simpele klus. Elke 10 jaar of 120.000 kilometer is de riem aan de beurt. Maar het gaat nogal eens mis met het afstellen van de spanrol. Een verkeerde riemspanning leidt tot timingproblemen en onnodige slijtage. De kunst is om de riem te stemmen. Dat lees je goed: stemmen, en niet stellen. Maar hoe doe je dat?

Net als bij snaren op muziekinstrumenten verandert de frequentie van een (distributie)riem naarmate de spanning op de riem varieert. Van dit principe kun je gebruik maken als je de spanning op de riem moet afstellen. Met een frequentiemeter kun je de eigenfrequentie van de riem meten en afstellen. Let wel: de eigenfrequentie die wordt opgegeven geldt alleen voor nieuwe riemen!

 

 

 

Stap 1

Identificeer de motor. Deze instructie is specifiek voor één motortype, het is zaak om je er van te vergewissen dat je het juiste motorblok onder de kap aantreft. Een simpele indicator is de olievuldop, dit type motor heeft de vierkante vuldop.

Stap 2

Deze klus vergt 1 uur en 40 minuten, als je het werk goed voorbereidt. Verwijder multiriem, luchtfilter, rechter voorwiel en modderkuip, krukaspoelie en de afdekkappen over de distributieriem. Plaats een steun onder het motorblok en verwijder de bouten van de motorsteun. Tot slot tap je het koelwater af, we nemen de koelwaterpomp ook meteen mee in deze klus.

Stap 3

Zet de timingmerktekens in lijn door cilinder 1 naar het BDP te draaien. Eerst controleer je het nokkenastandwiel, het merkteken op de cilinderkop staat op circa 9 uur. Als het goed is, staan de merktekens op het krukastandwiel dan ook in lijn op de 9 uur-positie.

Stap 4

Draai de bout van de spanrol los en ontspan de oude distributieriem. Verwijder de oude riem en spanrol. Demonteer de oude koelwaterpomp en verwijder alle pakkingresten van het motorblok.

Stap 5

Als eerste breng je een dunne laag pakkingkit aan in de flensgroef van de nieuwe waterpomp, monteer de pomp en pakking en draai de bouten vast met 10 Nm. Wacht minimaal een uur voordat je het koelsysteem weer vult!

Stap 6

Monteer de nieuwe riem, leg deze over de tandwielen en zorg ervoor dat de merktekens op de riem en tandwielen in lijn liggen. Monteer vervolgens de nieuwe spanrol. Let op de draairichting op de riem!

Stap 7

Stel de riemspanning af. Dit kun je doen met de tool uit de Contitech V02 Toolbox, het spankoppel moet 7 Nm zijn. Wij gaan de riemspanning controleren met de Contitech BBT frequentiemeter.

Stap 8

Houd de microfoon op 1 à 2 centimeter dwars boven de riem. Als je de microfoon in het verlengde van de riem houdt  (zie foto), krijg je meetfouten. Tokkel de riem halverwege het nokkenastandwiel en de waterpomp en meet de frequentie.

Stap 9

Plaats de microfoon boven de riem halverwege het krukastandwiel en de spanrol. Tokkel de riem en meet de frequentie. Tel beide metingen bij elkaar op, opgeteld moet de frequentie 250 Hz zijn.

Stap 10

Indien nodig: corrigeer de aanlegdruk van de spanrol en draai de krukas twee keer rond, zodat de timingmerktekens weer in lijn liggen. Nu herhaal je stap 8 en 9, na het verdraaien van de krukas moet de som van beide metingen tussen de 160-210 Hz liggen. Let op: na elke aanpassing aan de aanlegdruk moet je de krukas twee keer ronddraaien. Meet op de aangegeven punten.

Stap 11

Als de riemspanning correct is, zet je de spanrol vast. Draai de krukas twee keer rond en controleer de timing aan de hand van de merktekens op de tandwielen en het motorblok. Voer een laatste frequentiemeting uit op de aangegeven punten, de opgetelde frequentie moet tussen de 160-210 Hz liggen.

Stap 12

Monteer alle verwijderde onderdelen en vul het koelsysteem. Vergeet niet om de sticker in de motorruimte aan te brengen en in te vullen. En last but not least: maak een proefrit en controleer de auto op ongewone motorgeluiden en een onjuist rijgedrag.

Lees meer:

Stap voor stap: hoe snel en eenvoudig is 3D-uitlijnen?

Stap voor stap: aircoservice voor hybride auto’s

Stap voor stap: DSG-olie verversen

Stap voor stap: luchtvering vervangen

Reageer op dit artikel