artikel

Pal-V ziet ze vliegen

Techniek Premium 1759

Pal-V ziet ze vliegen

Is het een vliegtuig? Is het een helikopter? Nee, het is de Pal-V, de eerste vliegende auto die echt in productie genomen wordt. Een oer-Hollands voertuig dat je vanaf 2019 op de weg én in het luchtruim kan tegenkomen. ATC-leden van afdeling West-Brabant mochten een exclusief kijkje in de keuken nemen bij Pal-V. Dat leverde een overvolle zaal op.

Marco van den Bosch, Directeur Marketing & Sales Benelux, vertelt de ATC-leden enthousiast over de totstandkoming van Pal-V. “In 2017 is Pal-V opgericht door Robert Dingemans. Op zoek naar toekomstige mobiliteit en toegankelijkheid, voorzag hij maar één route: de lucht in.”

Vele initiatieven en concepten zijn de Pal-V voorgegaan. “De meeste tijd, energie en geld zit in certificeringen, daar zijn anderen voornamelijk op gestrand. Daarnaast heb je te maken met wet- en regelgeving. De derde medewerker die bij ons in dienst kwam, was een certificeringsspecialist. Hij richtte zich puur op het behalen van de benodigde certificeringen zoals bijvoorbeeld bij de EASA (Europees agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart).”

De Pal-V is geïnspireerd op de Carver. Die driewieler heeft een stabiele wegligging door het kantelsysteem. “Dat maakt de rijbeleving niet alleen comfortabel, maar ook fun,”zegt Marco van den Bosch van Pal-V.

Driewieler

In de automodus is de Pal-V een driewieler. “Een voertuig dat kan vliegen, moet een driewieler zijn, anders kan het niet stabiel landen. Maar een driewieler op de weg is het meest onstabiele voertuig dat er is.” Hoe heeft Pal-V dat opgelost? Het ‘eureka-moment’, zoals Van den Bosch het noemt, kwam toen de Carver uitkwam.

De Carver, ook een Nederlands fabricaat, is een driewielig voertuig, voorzien van een hydraulisch kantelsysteem. De carrosserie en de voorwielen kantelen bij het nemen van een bocht, terwijl de achteras met de achterwielen recht op de weg blijft. “Wij hebben het autodeel van de Pal-V geïnspireerd op de Carver. Ook de Pal-V is voorzien van een kantelsysteem. Daarmee hebben we stabiliteit op de weg bereikt.”

Gecrashte initiatieven

De Aerocar bestaat uit twee delen. Nooit in productie genomen, maar enkele prototype rijden en vliegen nog steeds.

De Ford Anglia uit Harry Potter, de Delorean uit ‘Back to the future’ of de vliegende taxi uit ‘The fifth element’. De vliegende auto spreekt tot de verbeelding. En niet alleen in films. Al meer dan 100 jaar zijn er pogingen gedaan om van sciencefiction werkelijkheid te maken. We gaan even terug in de tijd:

1926: De Ford Flivver. Henry Ford ontwikkelde de Ford Flivver, de ‘Model T’ van het luchtruim. Een vliegtuig zo klein dat je hem in een kantoor zou kunnen parkeren. Na een crash mislukte het project jammerlijk.

1949: Aerocar. Een voertuig uit twee delen. De voorkant een kleine auto, de vleugels en staart opgevouwen in een aanhanger. Met het span reed je naar de luchthaven en in vijf minuten was het geheel als vliegtuig te monteren. Er zijn zes prototypes gemaakt, waarvan een aantal nog steeds vliegt.
1957: de VZ-8. De Amerikaanse Engineer Piasecki ontwikkelde in opdracht van het leger de VZ-8, een vliegende Jeep. Een voertuig dat zich voornamelijk op de grond begaf, maar stabiel een paar duizend meter kon vliegen. Het project belandde in de prullenbak, omdat het leger het voertuig niet geschikt vond voor het slagveld.

 

Vliegtuigmotoren op Euro 95

Niet één, maar twee 100 pk Rotax vliegtuigmotoren zijn in de Pal-V te vinden. “In de lucht maakt het voertuig gebruik van beide motoren, op de weg levert één motor voldoende vermogen. Rijdend kan de Pal-V een maximum snelheid van 160 km/u halen.” Tanken kan gewoon bij de pomp.

“Je hoeft niet op zoek naar kerosine, de Pal-V loopt op Euro 95. Een volle tank van 100 liter brengt je op de weg 1.300 kilometer ver. In de lucht haal je met een volle tank 400 kilometer.” Kunnen we ook een elektrische uitvoering van de Pal-V verwachten? “Niet op korte termijn”, zegt Van den Bosch. “De huidige batterijcapaciteit voldoet nog niet voor het vliegen en de batterijen zijn nu nog te zwaar.”

Het rotorsysteem is uitgebreid getest op een verzwaarde pick-up. De rotorbladen hebben een spanwijdte van 10 meter en zijn opvouwbaar.

Door de rotor op het dak lijkt het voertuig op een helikopter, maar dat is het niet. “In de vliegmodus is de Pal-V een gyrocopter. De rotorbladen fungeren als windvanger en de propeller achterop zorgt voor de voortstuwing.”

De Pal-V is in vijf minuten te transformeren van auto naar gyrocopter. “Het aanleggen van een start- en landingsbaan is niet nodig. Om te stijgen heb je 250 meter nodig. Dat kan ook een grasveldje zijn. Als landingsbaan heb je voldoende aan 30 meter.”

Volgens Van den Bosch gaan we niet van stad tot stad vliegen. “Mensen vinden vliegen boven steden niet fijn. Dat zit tussen de oren. Stel, je wil van Den Bosch naar Amsterdam. Dan land je ergens bij Abcoude en vervolgt het laatste stukje over de weg.”

Dat is wel even wat anders dan het dashboard van een auto. Zet de Pal-V in de ‘Fly-mode’ en je bent ‘ready to take off’.

Vliegend naar de APK-keuring

Voor onderhoud en reparaties kan de eigenaar bij Pal-V terecht. “Onderhoud mag alleen door gecertificeerde Rotax-monteurs worden uitgevoerd.” Dat zijn vliegtuigmonteurs, hoe zit dat met het autodeel? Krijgt het voertuig een RDW-
erkenning en volgt na drie jaar de verplichte APK?

“Jazeker, de Pal-V krijgt een typegoedkeuring van de RDW. Logischerwijs volgt dan ook de APK-keuring, die mag natuurlijk alleen uitgevoerd worden door een APK-keurmeester. Over hoe we daar invulling aan gaan geven zijn we nog in gesprek met de RDW.”

Een vliegende auto. Dat wilden de ATC-leden van afdeling West-Brabant met eigen ogen zien. Een volle zaal hoort het enthousiaste verhaal van Marco van den Bosch aan.

Brevet halen

Naast een rijbewijs B ben je ook verplicht over een vliegbrevet te beschikken. “Je zal een ‘P.P.L.’ moeten halen, een Private Pilote License. Dat kan bij de Pal-V Flight Academy. De opleiding bestaat uit vlieglessen en theorie. Aanvullend word je nog specifiek Pal-V getraind.”  Gaan we de Pal-V in de toekomst bij iedereen op de oprit vinden?

Dat zal meevallen, want hoewel de aanschafprijs beduidend lager ligt dan die van een helikopter of een klein vliegtuig, kost het instapmodel van de Pal-V toch nog € 499.000,-. Daar komen de kosten voor het behalen van het vliegbrevet nog bij. Afnemers van de Pal-V zullen, zo is de verwachting, vooral zakenmensen, overheden en instanties zijn.

“In Dubai is men geïnteresseerd om de Pal-V in te zetten als taxi of politievoertuig. Maar ook voor organisaties als Flying Doctors kan de Pal-V van toegevoegde waarde zijn”, zegt de fabrikant.

Reageer op dit artikel