artikel

Gaan Euro NCAP sterren verbleken?

Techniek Premium 1717

Gaan Euro NCAP sterren verbleken?

Feitelijk zijn Euro NCAP sterren een standaard voor veiligheidsmeting geworden. Elke fabrikant die een goede sterrenwaardering krijgt haast zich daarover te berichten. Daarom blies Euro NCAP eind 2017 nog eens flink in de bus met vijftien waarderingen, waaronder hertests van gefacelifte auto’s. Terwijl de organisatie zich afvraagt hoe het verder moet, wat waarderen we vanaf 2020?

Ook Euro NCAP ontkomt er niet aan rekening te houden met de vooruitgang. Bij het twintigjarig bestaan stonden ze vorig najaar dan ook stil met een vooruitblik, hoe het bestaansrecht van Euro NCAP behouden kan worden.

Van oorsprong kijken ze vooral wat er gebeurt bij een botsing, hoe goed een auto bescherming biedt. Maar van diverse kanten hoor je nu over ‘Vision Zero’, vooral in verband met autonome auto’s. Zij zouden gaan zorgen dat op termijn niets of niemand meer ernstig aangereden zal worden. Maakt dat de Euro NCAP sterren dan niet waardeloos?

Autonome techniek waarderen en verklaren voor het publiek

Naar scenario-gebaseerde aanpak

Voorlopig is het nog niet zo ver, ook niet bij nieuwe auto’s, dat geen verkeersslachtoffers meer worden gemaakt. Dus gaan we door met ons systeem van sterrenwaardering, op basis van beoordeling in vier categorieën, besloot Euro NCAP.

Er is in twintig jaar Euro NCAP veel veranderd in autoveiligheid, daaraan herinnert dit beeld uit 1997 van een Renault Clio in de test.

Er is in twintig jaar Euro NCAP veel veranderd in autoveiligheid, daaraan herinnert dit beeld uit 1997 van een Renault Clio in de test.

Maar er komen wel steeds meer actieve veiligheidssystemen, om botsingen te vermijden of verzachten. Daar zullen we iets mee moeten, ziet de organisatie. Al gingen hun kruistochten voor ABS, ESP en AEB automatische noodrem op elke auto ook al over actieve veiligheid.

“We moeten van een techniek-gebaseerde aanpak, losse systemen beoordelen, naar een scenario-gebaseerde aanpak. Meerdere systemen kunnen tegelijk ingrijpen bij een gevaarlijke situatie, wat bereiken ze dan?”

De nieuwe insteek zou kijken naar primaire veiligheid (botsvermijding), secundaire veiligheid (botsbescherming) en tertiaire veiligheid (passagiers redden uit gevaarlijke omstandigheden).

Autonomie apart beoordeeld

Helemaal duidelijk is het nog niet, waar Euro NCAP heen wil. Nu al tellen in de puntenwaardering voor sterren automatische remsystemen, snelheidsregelaars, rijbaanbewaking en zo meer. Er wordt naar een reeks uitbreidingen tot aan 2025 gekeken, zoals automatische stuuringreep, automatisch remmen bij kruisingen of achteruit rijden, bewaking tegen vermoeide of benevelde rijders.

Niet alleen met laboratoriumproeven, zoals nu, ook met (computer)simulaties zou Euro NCAP dat in de waarderingen willen opnemen. Maar autonome rijsystemen zouden niet gekeurd gaan worden. Ze zouden voor het publiek uitgelegd worden, naast de sterrenparade. Een soort sneer naar de marketeers in de autoverkoop

, die nooit uitleggen wat een autonome auto nu precies zelf kan en wat nog niet.

Euro NCAP wil niet de autonome prestaties beproeven, maar precies en begrijpelijk uitleggen hoe autonoom een auto is. Op welk niveau, wat kan hij automatisch, waar en wanneer? Dat is dan weer primaire veiligheid, de bestuurder duidelijk maken waar en wanneer hij nog zelf alert moet blijven om onmiddellijk in te grijpen. En waar hij echt veilig het stuur uit handen kan geven.

Lijkt ons een meer dan uitstekend idee, vooral snel mee beginnen.

Hoe snel maakt de hulpverlener een gecrashte batterij-auto veilig?

Verdwijnende sterren

Op nog een andere manier hield Euro NCAP zich bezig met de vooruitgang die ze ervaren. Het gaat snel, met geavanceerde rij-assistenten die ook in doodnormale automodellen leverbaar of al standaard zijn. Daarom bekeken ze nog eens een aantal recente types die niet echt vernieuwd zijn, maar alleen gefacelift. Zijn ze dan nog bij de snel veranderende tijd?

Fiat Punto na de frontale test met gedeeltelijke overdekking. Geen echt geweldige score, ook niet in voetgangerveiligheid. Maar zonder veiligheidsassistenten in 2017 hoe dan ook geen sterren.

Fiat Punto na de frontale test met gedeeltelijke overdekking. Geen echt geweldige score, ook niet in voetgangerveiligheid. Maar zonder veiligheidsassistenten in 2017 hoe dan ook geen sterren.

Nee dus, stelt Euro NCAP vast na een beoordeling van de eerder gemeten gegevens volgens de (verhoogde) eisen die ze nu hanteren. Acht auto’s kwamen opnieuw aan de beurt. Alleen de Toyota Yaris mocht zijn vijf sterren houden, de anderen verloren er een of twee. Of alle sterren, in het geval van de Fiat Punto.

Dat laatste dan door het ontbreken van assistentie- en waarschuwingssystemen. De vierde beoordelingscategorie in Euro NCAP tests, en als je daar niets scoort kun je ook geen sterren krijgen. Zelfs als in de andere drie categorieën wel punten worden toegekend.

Nieuwe standaards

De andere facelift-modellen struikelden op hetzelfde punt, alleen minder catastrofaal dan de Fiat. Te weinig hulpsystemen, naast vaak net een procentje te weinig op voetgangersveiligheid. Waar Euro NCAP de eis optrok. Assistentiesystemen tellen dus nu al zwaar.

Euro NCAP wil gaan kijken naar bevrijden van inzittenden, bijvoorbeeld na een crash: zijn daar goede aanwijzingen voor, hoe moeilijk is het, waarmee moeten redders rekening houden?

Euro NCAP wil gaan kijken naar bevrijden van inzittenden, bijvoorbeeld na een crash: zijn daar goede aanwijzingen voor, hoe moeilijk is het, waarmee moeten redders rekening houden?

Dit zal Euro NCAP nog meer moeten tellen, als steeds meer bedacht en gedaan wordt om aanrijding te voorkomen. Drie van de vier nu gewaardeerde categorieën gaan erover hoe groot het gevaar is als er wel een botsing komt. Het belangrijkst wordt hoe goed een auto helpt om ongelukken te voorkomen.

Toch neemt Euro NCAP aan, helaas geheel terecht, dat vervoer zonder ongelukken nog ver weg ligt. Vandaar: tertiaire veiligheid, waar Euro NCAP wil meewerken aan reddingsmogelijkheden na een ongeluk. Zijn daar goede aanwijzingen voor, vooral bij auto’s met elektromotor, hoe snel en makkelijk de stroom uitgezet kan worden zodat hulpverleners veilig kunnen werken?

Ook voor de autotechnicus aardig om te weten. Die wil ook de krachtstroom eraf voor hij aan een sterke hybride of e-auto gaat werken. Er komt een speciale kinderafdeling in de tertiaire veiligheid: hoe makkelijk bevrijd je een kind of huisdier uit een afgesloten auto in de brandende zon?

Reageer op dit artikel