artikel

Ook auto-toekomst voor Neander diesel?

Techniek Premium 4470

Ook auto-toekomst voor Neander diesel?

Lang, lang geleden waren er een paar Duitsers die het vette koppel van een diesel in een cruiser-motorfiets wilden stoppen. Daarvoor ontwikkelden ze een trillingsvrije tweecilinder met twee krukassen. Zou je daar niet meer mee kunnen? Ja, heel recent presenteerde in ons land Yanmar de Dtorque 111 diesel buitenboordmotor. Nu er productie is, ook een idee voor auto’s?

Heel erg kort door de bocht is dit de ontwikkeling van Neander Motors, in het Duitse Kiel opgericht door Philipp Hitzbleck en Lutz Lester in 2003. Nou ja, tot 2006 heette het Neander Motorfahrzeuge en was het bedrijf bezig met de dieselmotorfiets, die in 2005 klaar was.

Maar ja, handgemaakt en nogal prijzig, daar ging je geen bloeiend bedrijf mee bouwen. Toch moest het geslaagde diesel motorblok nog wel andere nuttige toepassingen kunnen hebben. Daarmee ging het hernoemde Neander Motors aan de slag.

Direct ingespoten turbodiesel

Nog steeds toont Neander de diesel motorfiets ontwerpen waarmee het begon. Maar bestellen kun je ze al heel lang niet meer.

Nog steeds toont Neander de diesel motorfiets ontwerpen waarmee het begon. Maar bestellen kun je ze al heel lang niet meer.

Attent op ‘rare’ motoren voor auto’s kwamen we in 2011 de Neander diesel op het spoor. In de motorfiets was begonnen met een 81 kW sterke 1340 cc tweecilinder, die met 214 Nm koppel nu nog haast elke andere motorfiets de baas zou zijn. Maar voor diverse toepassingen werd al gedacht aan een hele motorenfamilie.

Niet alleen dat, als luchtcompressor voor truckremmen had de Neander motor ook voordelen. Dieselversies konden boten, quads of landbouwmachines aandrijven. Zou zo’n compacte diesel daarnaast niet heel goed bruikbaar zijn als range extender, aandrijving voor een generator in elektrische auto’s?

Een kleine diesel op het water is uniek en goed verkoopbaar

Eerste buitenboord diesel

Waar lag de beste kans om lonende seriefabricage te kunnen realiseren, was de vraag. In 2009 viel de keus op ontwikkeling van een buitenboordmotor, waartoe Neander Shark als dochterbedrijf werd gestart.

Doorbraak na meer dan tien jaar voorbereiding, met de unieke Neander Dtorque buitenboordmotor, de enige buitenboord diesel die er is.

Doorbraak na meer dan tien jaar voorbereiding, met de unieke Neander Dtorque buitenboordmotor, de enige buitenboord diesel die er is.

Om een lang verhaal kort te maken, zo ontstond de 804 cc tweecilinder Dtorq 111. Het getal slaat op het motorkoppel, aan vermogen komt er 37 kW/50 pk uit.

Daarmee is deze Neander voor op het water veel sterker in koppel, en veel zuiniger dan viertakt buitenboordmotoren in deze vermogensklasse, tot heden uitsluitend benzinemotoren. Daarom wil de bekende scheepsmotor leverancier Yanmar nu de verkoop op zich nemen, de productie gebeurt bij Steyr in Oostenrijk.

Het vergde wel een compleet ander motorontwerp dan de variant voor de motorfiets, al bleef het idee van dubbele krukas en drijfstangen behouden. De productie gaat nu van start, waarmee het Neander ontwerp zich in de praktijk kan bewijzen en bekendheid verwerven. En dan weer een nieuwe toepassing gaan ontwikkelen?

Waarom twee krukassen?

Om een diesel toe te passen in een motorfiets moest het iets compacts wezen, niet meer dan twee cilinders. En trillingsarmer dan gewone diesels.

Het idee voor een luchtgekoelde motorfietsversie van de Neander motor zou er zo uitzien.

Het idee voor een luchtgekoelde motorfietsversie van de Neander motor zou er zo uitzien.

Daarvoor vonden de Neander oprichters een oud idee bij de Britse autopionier Lanchester. Twee met tandwielen gekoppelde krukassen, twee drijfstangen per zuiger.

De krukassen heffen elkaars onbalansmomenten en trilling op, de dubbele drijfstang neemt grotendeels de leibaankracht van de zuiger tegen de cilinderwand weg.

De uitwerking is verder geheel modern. Met een turbo, elektronisch gestuurde directe injectie, en vier kleppen per cilinder. Zo heb je een kleine diesel met minder dan vier cilinders die toch mooi rustig draait.

Het voornemen is om een familie van twee- en driecilinders op te zetten, van 804 tot 1463 cc, met 37 tot 73 kW.

Reageer op dit artikel