artikel

Eicma-motorbeurs: Google Glass en veel pk’s óf juist weinig

Techniek Premium

Eicma-motorbeurs: Google Glass en veel pk’s óf juist weinig

Google Glass in een motorhelm, meer pk’s dan kilo’s in Yamaha’s YZF-R1, en minder dan één pk in Piaggio’s e-Bike. We zagen het op een rondje Eicma-motorbeurs, net als de Ducati L-twin met desmodromische variabele kleptiming en de de Kawa H2 R met krukasaangedreven compressor. Kijk maar mee.

Yamaha komt met een nieuwe en meer dan 200 pk sterke 998 cc Superbike R1 die zeer nauw verwant is aan de MotoGP-techniek. Alledaagse bruikbaarheid staat dus iets minder hoog in het vaandel. De crossplane motor heeft een bijzondere ontstekingsvolgorde – 270 graden, 180 graden, 90 graden en 180 graden. Dat geeft niet alleen een bijzonder uitlaatgeluid, maar volgens de Japanners ook meer kracht van onderuit.

MotoGP-techniek

Opvallende details: een 20% lichtere krukas voor zeer snel ‘opnemen’, voor het eerst gebruikt de R1 tuimelaars in de klepbediening en, primeur, titanium drijfstangen met gebroken big end voor een betere passing en grotere bestendigheid tegen hoge toerentallen. Bijzonder is ook het van de MotoGP afgeleide elektronicapakket dat in zes assen versnellingen meet en ook in bochten en met het voorwiel ‘los’ ABS en stabiliteit regelt.

Skully Google Glass-helm

Opvallende noviteit bij Piaggio. In samenwerking met Skully bieden ze vanaf begin volgend jaar een helm aan met Google Glass-achtige techniek. Een head-up display in je helm dat via Bluetooth aan de motorelektronica van bijvoorbeeld een Aprilia wordt gekoppeld. Je hoeft niet langer omlaag te kijken voor de cruciale informatie: snelheid, toerental, versnelling, tractiecontrole, hellingshoek, acceleratie en eventueel je rondetijd. Je ziet het in je helm. De bediening is op het stuur.

Piaggio light

De meest verrassende noviteit van Piaggio is niet de extra gespierde 175 pk Aprilia Tuono, maar juist hun nieuwe activiteit in het zeer lichte werk. Net als destijds de Vespa ligt daar de toekomst, zeggen ze. Piaggio start met een e-fiets met zelf ontwikkelde en zelf geproduceerde elektrische middenmotor. Piekvermogen 0,5 kW. Hij rolt deze zomer bij Aprilia van de band.

Die eerste e-fiets zal een (NuVinci) continu variabele automaat hebben, om “het scootergevoel” te behouden. Andere uitvoeringen volgen, net als een lichte elektrische bromfiets á la Ciao.

Ducati en Kawasaki

Groot nieuws was er ook van Ducati, dat voor een primeur in de motorfietswereld zorgt met variabele kleptiming en dat bovendien combineert met desmodromische bediening. Kawasaki zet daar een krukasaangedreven inlaatluchtcompressor op de H2 R tegenover. Bekijk de video. Op beide onderwerpen gaan we uitgebreid in in AMT 11. Mis ‘m niet!

Reageer op dit artikel