artikel

Nieuwe Ford Mondeo met voetgangersdetectie

Techniek Premium

Nieuwe Ford Mondeo met voetgangersdetectie

Als een soort lokaas houdt Ford al meer dan een jaar de volgende generatie Mondeo voor onze neus. Maar nou komt-ie toch bijna. Met een hoogontwikkeld veiligheidssysteem voor de remmen, dat ook reageert op overstekende voetgangers. En met een biturbo-diesel.

Als eerste Ford krijgt de Mondeo als optie een remsysteem vol veiligheidsfuncties op basis van de meest geavanceerde elektronica. Als zintuigen dienen een camera achter de voorruit en een radar achter de voorbumper. Ruit- of bumperschade kan dus duur worden…

Maar het voornaamste is de programmering, die een reeks veiligheidsfuncties oplevert. Waaronder een database die in het camera- en radarbeeld voetgangers in alle soorten en maten herkent. En zo ook een stilstaande voetganger kan onderscheiden van een struik of afvalcontainer langs de weg.

AEB en rijbaanbewaking

Euro NCAP moet wel tevreden zijn met zo’n Mondeo. Active City Stop remt bij snelheden tot 40 km/h zo nodig automatisch om aanrijding te voorkomen. Pedestrian Detection kan tot 80 km/h voetgangers waarnemen, daarvoor waarschuwen, en desnoods automatisch remmen als de bestuurder dat niet doet.

Er is ook Pre Collision Assist dat tot aan de topsnelheid in noodgevallen vol in de ankers gaat om op zijn minst de schade te beperken.

Dat systeem werkt ook minder intensief, als adaptieve cruise control, en waarschuwing voor voldoende afstand houden. Als je de camera toch al hebt, kan die ook de rijbaan herkennen en zorgen voor automatisch bijsturen als je niet binnen de rijbaan blijft.

Verkeersborden herkent de camera eveneens, zowel snelheidsborden als verbodsborden, zegt Ford.

Turbo’s in serie

Nog een hoogtepunt dat alvast aangekondigd wordt is de topdiesel voor de Mondeo. Geen 2.2 meer met enkele turbo, maar een met 155 kW ietsje zwakkere 2.0 TDCi biturbo. Die is namelijk wel zuiniger.

Het is een inmiddels bekende en meer gebruikte opstelling, met kleine turbo voor snelle reactie en een grote turbo erachter voor groot vermogen. Daar zouden twee tussenkoelers bij te pas komen, eentje op water/lucht en eentje op lucht/lucht.

Ford meldt ook al dat het koelsysteem een intelligente regeling heeft, die gericht bepaalde onderdelen al of niet kan koelen zodat de hele aandrijflijn snel zijn optimale temperatuur bereikt. Haast vanzelfsprekend is dan ook een regelbare oliepomp met variabele druk.

Reageer op dit artikel