artikel

Verschil tussen AGM- en ECM-accu? (2009-12)

Techniek Premium

Verschil tussen AGM- en ECM-accu? (2009-12)

In AMT-11 wordt melding gemaakt van de Exide ECM-accu. ECM staat voor Enhanced Cycling Mat. Deze accu is goedkoper dan een AGM-accu en ook geschikt voor kleinere micro-hybrides met start/stopsysteem. Het is mij niet duidelijk hoe deze accu constructief is opgebouwd en wat precies de verschillen (en voordelen) zijn met een conventionele loodzuuraccu en een AGM-type. Gaan we de ECM-accu ook in ‘gewone’ auto’s zien en vervangt deze op den duur de traditionele loodzuuraccu? Wat is het prijsverschil tussen een ECM-accu en een AGM-accu?

We hebben uw vragen voorgelegd aan Exide. De accuspecialist zeg er het volgende over: “De nieuwste ontwikkelingen in de accusector zijn een antwoord op de zoektocht van autofabrikanten naar schonere auto’s. Deze moeten niet alleen schoner zijn, maar ook betaalbaar blijven voor het grote publiek. Vandaar dat er niet alleen in het luxesegment geïnnoveerd moet worden, maar eveneens in de kleinere ‘stadsauto’. Bovendien stellen deze verschillende segmenten iets andere eisen aan de accu. Daarom lanceert Exide in haar micro-hybrid-programma naast de AGM-accu een ECM-accu.

Regeneratief remmen

In het luxesegment (onder andere de EfficientDynamics-serie van BMW), zien we de introductie van micro-hybridemodellen, die niet alleen uitgerust zijn met start/stopsysteem, maar eveneens met een regeneratief remsysteem. Hier wordt tijdens het remmen de ‘kinetische’ energie omgezet in stroom om de accu op te laden. De accu moet hier niet alleen de vele ‘starts’ van de motor verzorgen en ondertussen de hele boordelektronica aan de praat houden, hij moet bovendien heel gemakkelijk de ladingsstroom opnemen. De AGM-technologie, waarbij de platen heel dicht samengedrukt zitten in de accubak, gescheiden door een mat van glasvezel, is hiervoor bijzonder geschikt. Het nadeel van een AGM-accu is dat hij niet bestand is tegen hoge temperaturen. AGM-accu’s worden daarom in het voertuig ingebouwd en niet onder de motorkap.

Compacte micro-hybride

In de kleinere, schone stadsauto’s zoals de Toyota Yaris wordt ook een start/stopsysteem ingebouwd om de uitstoot te beperken. Een traditionele accu houdt het hier omwille van de vele starts en het voortdurend stroom leveren aan de elektronica niet lang uit. Toch is het stroomverbruik aan boord niet zo extreem als in de luxemodellen dat een AGM-accu noodzakelijk is. Bovendien is er in het interieur geen plaats voor een accu. Een AGM-accu zou onder de motorkap snel problemen krijgen. Exide ontwikkelde hier samen met een aantal autofabrikanten de ECM-

technologie voor.

Stevig opgesloten

ECM staat voor Enhanced Cycling Mat. Tijdens het laden en ontladen van de accu treedt een uitzetting van het actieve materiaal in de roosters op. Bij herhaaldelijk diep ontladen (cyclage) van de accu bestaat de kans dat het actieve materiaal na een tijdje uit de roosters valt. Hierdoor verliest de accu aan capaciteit. Om dit tegen te gaan plaatst Exide in de envelop-separator een polyethyleen-vezelmat, die het materiaal stevig tegen de roosters drukt. Bovendien gebruikt Exide voor de ECM-accu’s platen met actieve loodmassa met een hoge densiteit. Hiervoor wordt tijdens het insmeren van de platen en het droogproces (de ‘curing’) een speciale techniek gebruikt die het materiaal extra stevig aan de roosters verbindt.

Deze verbeteringen aan de traditionele accu zorgen ervoor dat hij de belasting in de kleine micro-hybride auto’s met start-stop kan volhouden en toch een stuk betaal-

baarder is dan een AGM-accu, wat voor de autofabrikant uiteraard ook een argument is. Als we de kostprijs vergelijken, dan is de ECM-technologie ongeveer 20% goedkoper dan de AGM-accu.

Werkplaats heeft geen keus

Naarmate de start/stoptechnologie meer algemeen toegepast wordt, zal de traditionele loodzuuraccu het veld ruimen voor de accu’s van de micro-hybrid-generatie. Het zijn de autofabrikanten die de keuze zullen maken voor AGM of ECM, afhankelijk van het type voertuig en de plaats die beschikbaar is in het voertuig of onder de motorkap. De eindgebruiker heeft deze keuze niet meer: een AGM-accu moet vervangen worden door een AGM, een ECM-accu door een ECM”. Iets om dus goed op te letten in de werkplaats!

Reageer op dit artikel