artikel

Werking ‘stuurimpuls’ (2009-10)

Techniek Premium

Werking ‘stuurimpuls’ (2009-10)

Bij het autonieuws viel me op dat voor de nieuwe Volkswagen Golf Variant als bijzonderheid een ‘stuurimpuls’ wordt genoemd. Wat is dat, en hoe werkt het?

De stuurimpuls die hier genoemd wordt is niet nieuw, het werd in de vorige generatie Golf al toegepast. Het is een extra functie van het ESP-stabiliteitssysteem, en alleen mogelijk in combinatie met elektrische stuurbekrachtiging.

Met de elektrische bekrachtiging kan een koppel op de stuurwielas gezet worden, onafhankelijk van wat de bestuurder doet. Hiermee kan een kleine stuuruitslag opgewekt worden. Daarbij voelt de rijder het stuurwiel een bepaalde kant op trekken. Dat is de stuurimpuls.

Het ESP stelt vast wanneer de auto uit koers raakt, met hulp van een stuurhoeksensor, wielsensoren en gierhoeksensor. De eerste sensor meldt het ESP de gewenste koers, de tweede meldt of er sprake is van wielslip, en de derde geeft de werkelijke bewegingsrichting aan.

Wanneer de auto door zijwind iets uit de koers wordt gedrukt kan de stuurimpuls van de elektrische bekrachtiging dit automatisch compenseren, zonder dat de rijder bewust tegenstuurt. Trekt de auto scheef bij remmen, doordat het wegdek niet overal gelijke grip biedt, dan trekt de stuurimpuls de goede kant op voor een corrigerende stuuringreep. Dit gebeurt voordat sprake is van slip, waarop het ESP zou ingrijpen met een gerichte rembediening om de auto te stabiliseren. De stuurcorrectie wordt niet helemaal automatisch uitgevoerd, maar de rijder voelt aan trekken in het stuur welke kant hij op moet sturen voor de benodigde correctie.

Het stuurwiel houdt op met trekken zodra het stuur voldoende gedraaid is, om de rijder te helpen niet overmatig te corrigeren. Een ervaren rijder die zelf tijdig corrigeert voelt nauwelijks of geen stuurimpuls.

De stuurimpuls die hier genoemd wordt is niet nieuw, het werd in de vorige generatie Golf al toegepast. Het is een extra functie van het ESP-stabiliteitssysteem, en alleen mogelijk in combinatie met elektrische stuurbekrachtiging.

Met de elektrische bekrachtiging kan een koppel op de stuurwielas gezet worden, onafhankelijk van wat de bestuurder doet. Hiermee kan een kleine stuuruitslag opgewekt worden. Daarbij voelt de rijder het stuurwiel een bepaalde kant op trekken. Dat is de stuurimpuls.

Het ESP stelt vast wanneer de auto uit koers raakt, met hulp van een stuurhoeksensor, wielsensoren en gierhoeksensor. De eerste sensor meldt het ESP de gewenste koers, de tweede meldt of er sprake is van wielslip, en de derde geeft de werkelijke bewegingsrichting aan.

Wanneer de auto door zijwind iets uit de koers wordt gedrukt kan de stuurimpuls van de elektrische bekrachtiging dit automatisch compenseren, zonder dat de rijder bewust tegenstuurt. Trekt de auto scheef bij remmen, doordat het wegdek niet overal gelijke grip biedt, dan trekt de stuurimpuls de goede kant op voor een corrigerende stuuringreep. Dit gebeurt voordat sprake is van slip, waarop het ESP zou ingrijpen met een gerichte rembediening om de auto te stabiliseren. De stuurcorrectie wordt niet helemaal automatisch uitgevoerd, maar de rijder voelt aan trekken in het stuur welke kant hij op moet sturen voor de benodigde correctie.

Het stuurwiel houdt op met trekken zodra het stuur voldoende gedraaid is, om de rijder te helpen niet overmatig te corrigeren. Een ervaren rijder die zelf tijdig corrigeert voelt nauwelijks of geen stuurimpuls.

Reageer op dit artikel