artikel

Banden met lage rolweerstand (2009-5)

Techniek Premium

Banden met lage rolweerstand (2009-5)

Waarin verschilt een band met lage rolweerstand van een gewone band? Hoe wordt zo’n band gemaakt, wat zijn de voor- en nadelen ervan en staat de lagerolweerstandsband voor een grote doorbraak?

Vredestein ontwierp de banden voor de Mindset. Dat is een Zwitserse elektro-auto met eencilinder ‘range-extender’. De banden onder de Mindset moeten bijdragen aan een minimale rolweerstand. Daarom kregen ze een extreme diameter bij een heel bescheiden breedte. Bandenmaat: 155/60R22.

Vredestein claimt een extreem lage rolweerstand voor de band, maar wijst er wel op dat er concessies gedaan zijn, die bij ‘normale’ auto’s niet worden geaccepteerd: “Denk bijvoorbeeld aan de ruimte die de wielkasten innemen en het rijgedrag in snelle bochten”.

De rolweerstand kan dus fors omlaag. Maar kan dat ook bij gelijkblijvende afmetingen en zonder in te leveren op andere eigenschappen? Research-directeur Peter Snel van Vredestein denkt van niet: “De rolweerstand verlaag je door de warmteontwikkeling in het loopvlak te verminderen. Maar dat gaat ten koste van de grip. Daarom hoort er bij het ecolabel, dat de EU in 2012 introduceert, een veiligheidslabel, dat de grip op nat wegdek weergeeft”.

Snel denkt niet dat de lagerolweerstandsband voor een grote doorbraak staat: “Ik verwacht op dit gebied geen revolutie, maar evolutie. Met onder meer nieuwe materialen kunnen we de bestaande technologie stap voor stap verbeteren”.

De nieuwe EfficiëntGrip-band van Goodyear is al een stukje op weg in deze evolutie richting lagere rolweerstand. Testinstituut TüV Süd mat voor deze band een lagere rolweerstand dan voor de concurrentie, zonder dat andere eigenschappen achterbleven. Toch verwacht ook Rein Spaans van Goodyear voorlopig geen grote doorbraak als het gaat om rolweerstandverlaging: “Dat zou wel kunnen, maar dan moet je kiezen voor heel smalle banden met een heel hoge bandenspanning. En dat gaat weer ten koste van comfort en wegligging”.

Reageer op dit artikel