artikel

Wrijvingsarme lagers (2009-3)

Techniek Premium

Wrijvingsarme lagers (2009-3)

Het is gebruikelijk om het differentieel te voorzien van kegellagers. Nu hoorde ik dat BMW kogellagers toepast om het pignon en het kroonwiel te lageren. Wat is daar de reden van?

De hoofdreden is dat kogellagers minder wrijving hebben dan kegellagers. Deze staan onder voorspanning en er is een lijncontact tussen de kegels en de lagerschalen. Volgens FAG besparen de speciale tandem-hoekcontactkogellagers 50% aan wrijving. Dat resulteert in lagere temperaturen, zowel van de olie als van het huis en niet te vergeten: van de oliekeerringen.

De speciale lagers zorgen voor een brandstofbesparing van ongeveer 1,5% en dat is mooi meegenomen.

FAG heeft de opgedane kennis gebruikt om ook wiellagers te ontwikkelen die dubbelrijïge kogellagers bevatten. De voordelen zijn ook hier: minder wrijving en brandstofbesparing. De foto rechts toont hier een voorbeeld van.

Reageer op dit artikel