artikel

7-cilinder dieselmotor: uniek concept? (2009-3)

Techniek Premium

7-cilinder dieselmotor: uniek concept? (2009-3)

Ik vernam dat de Finse firma Sisu (Agco Sisu Power) een 7-cilinder lijnmotor heeft ontwikkeld. Deze turbodieselmotor is vooral bedoeld voor landbouw-machines. Uit 10 liter cilinderinhoud zou heel wat vermogen en koppel komen.
Zo’n 7-cilinder lijnmotor is toch wel redelijk uniek. Wat zijn de voordelen en de nadelen van dit concept en zijn er bijzondere aanpassingen nodig om een dergelijke motor goed te laten lopen (trillingen, balancering krukas, ontstekingsafstand, etc.)? Hoe klinkt zo’n motor? Is er in het verleden eerder een 7-cilinder motor ontwikkeld?

Inderdaad, het gaat hier om een bijzondere 9,8 liter motor die maximaal 360 kW (500 pk) kan leveren bij 2200 t/min. Het maximum koppel bedraagt 1800 Nm bij 1500 t/min. Dat komt overeen met een hoogste gemiddelde effectieve druk van 23,1 bar. Een forse waarde voor een motor met slechts één turbo. De boring bedraagt 111 mm, de slag 145 mm.

De motor is 145 cm lang, 64 cm breed, 106 cm hoog en weegt 790 kg. Dankzij Selective Catalytic Reduction (SCR) voldoet het uitlaatgas aan de Euro Stage 3A-eisen.

De motor gaat dienstdoen in de houtbouw, in trekkers, container-handlingmachines, bulldozers, aggregaten en dergelijke.

Omdat de 7-cilinder gebaseerd is op de bestaande 6-pitter, hebben de motoren vele belangrijke onderdelen gemeenschappelijk. Voor zit een bestaande 3-cilinder cilinderkop en achter die van een 4-cilinder. Het vliegwiel en vliegwiel-

huis alsmede de distributie zijn gelijk aan die van de 6-cilinder. Het hele drijfwerk, op de krukas na, is eveneens gelijk gebleven. De common rail-inspuiting en de ECU zijn geschikt gemaakt voor 7 in plaats van 6 cilinders.

Nieuwe onderdelen zijn het cilinderblok, de krukas, nokkenas en de inlaat- en uitlaatspruitstukken, inclusief de turbocompressor. Er is een extra grote hydraulische trillingsdemper op het vrije eind van de krukas geplaatst omdat de krukas zo lang is, en dus niet torsiestijf.

De balancering is niet perfect, maar mede door het hoge motorgewicht, de vele verbrandingen per krukasomwenteling en het lage toerental vormen de trillingen geen praktisch probleem. Het geluid zal ongewoon zijn met een iets hogere toon dan van een 6-cilinder.

Motoren met 7 cilinders zijn wel toegepast bij scheepsmotoren. In 1932 heeft Stork-Hesselman een dubbelwerkende tweetakt dieselmotor gebouwd die 4926 kW (6700 pk) leverde. In 1955 bouwde Stork een enkelwerkende tweetakt diesel met 2430 kW (3300 pk) bij 125 t/min.

Als viertaktmotor zullen er maar weinig zijn geweest, misschien heeft Agco Sisu Power wel gelijk en is deze motor uniek. Viertaktmotoren met een oneven aantal cilinders blijven buitenbeentjes, vanwege het ongewone geluid en de balanceerproblemen.

Reageer op dit artikel