artikel

Meer NOx door HE15 Biosuper? (2009-1)

Techniek Premium

Meer NOx door HE15 Biosuper? (2009-1)

Op www.AMT.nl is uitgebreid melding gemaakt van de nieuwe brandstof HE15 Biosuper. Ik beschik over een testrapport van deze brandstof. Daarin staan gegevens over verbruik en emissies. Opvallend is dat bij gebruik van HE15 Biosuper de NOx-uitstoot enorm omhoog gaat! Deze brandstof spaart dan misschien een beetje op de CO2-uitstoot, maar vergroot het NOx-probleem. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Eerst de feiten. Het bewuste testrapport is geschreven door SGS Drive Technology Center. De onderzoekers wilden uitzoeken hoe een standaard serievoertuig in uiteenlopende omstandigheden presteert op HE15 Biosuper. Daarom gebruikten ze een standaard VW Golf V met 1.6 FSI-motor en bijna 7000 km op de teller.

Ze lieten de auto op een rollenbank zowel de Europese stadscyclus (UDC) als de nieuwe Europese rijcyclus (NEDC met snelheid tot 120 km/u) afleggen. De stadscyclus voerden ze uit bij twee lage omgevingstemperaturen, de snellere cyclus bij twee hogere temperaturen. En ze deden dat met twee verschillende brandstoffen: Euro 95 en HE15 Biosuper.

De resultaten: HE15 Biosuper scoorde steeds lagere emissies van HC, en CO, een lager brandstofverbruik, een lager maximum vermogen en koppel én een hogere NOx-uitstoot. Opvallend is dat al die verschillen procentueel bescheiden zijn, behalve de NOx-uitstoot. De cijfers: +75% voor de NEDC bij 35°C, +76% voor de UDC bij -20°C, +111% voor de UDC bij -7°C en zelfs +450% voor de NEDC bij 20°C.

Pittige percentages. Daar staat tegenover dat we de lucht niet vervuilen met procenten, maar met grammen. Wat grammen NOx betreft zijn benzinemotoren, zelfs de direct ingespoten exemplaren, uiterst bescheiden. Zo bescheiden zelfs, dat de Golf FSI bij de extra uitstoot van 450% nog steeds onder de Euro 4-grens blijft.

Is de Euro 4-grens voor stikstofoxiden dan zo coulant? Nou nee, niet voor benzinemotoren. Die moesten op 1 januari 2005 al het niveau halen dat aan diesels pas met de invoering van de Euro 6-norm in 2014 wordt gevraagd.

Kortom, deze benzine-Golf op HE15 Biosuper, produceert onder de meest ongunstige omstandigheden niet meer stikstofoxiden dan een high tech Euro 6-diesel met een hele batterij aan afvalverwerkers in het uitlaatsysteem.

Woordvoerder Hans Keuken van het Process Design Center, de ontwikkelaar van de nieuwe brandstof, voegt daar graag nog iets aan toe: “De hogere NOx-uitstoot ontstaat doordat het motormanagement is ontwikkeld voor benzine en niet voor HE15 Biosuper. In principe is de brandstof goed voor een lagere NOx-uitstoot. Dat komt omdat verdampend water de temperatuurpiek drukt. Een ongeregelde viertakt scootermotor produceert minder NOx op HE15. Zou je de motormanagementkenvelden aan de brandstof aanpassen dan doet de VW Golf FSI dat ook”.

Reageer op dit artikel