artikel

Regenereren van het roetfilter (2008-9)

Techniek Premium

Regenereren van het roetfilter (2008-9)

Ik hoorde dat er met dieselauto’s voorzien van een roetfilter op een bepaalde manier gereden moet worden om het roetfilter te reinigen. Weet AMT hier meer van?

Het regenereren van een katalytisch roetfilter veroorzaakt een aantal verschijnselen die niet altijd als aangenaam worden ervaren.

De temperatuur van het roetfilter wordt tijdens het regenereren verhoogd. Dat kan tot gevolg hebben dat als de auto met zo’n heet roetfilter in de garage wordt gezet er een geur van verbrand rubber ontstaat.

Wat ook opvalt, is dat het motortoerental varieert tijdens het regenereren, zelfs als de cruise-control is ingeschakeld. Dat effect ontstaat door de extra brandstof die wordt ingespoten om de uitlaatgastemperatuur zover te verhogen dat het regenereren begint.

Om de genoemde problemen zoveel mogelijk te vermijden bevelen enkele autofabrikanten aan om korte ritten zoveel mogelijk te vermijden. Het regenereren kan pas optimaal (dus volledig) plaatsvinden tijdens een rit van minstens 15 km. Onderbroken en onvolledige regeneraties doen het roetfilter geen goed. Ze doen de tegendruk onnodig hoog oplopen omdat er onverbrand roet achterblijft. Tijdens een rustig gereden, langere rit wordt er vaak en lang genoeg geregenereerd om het filter schoon te krijgen. Bij zwaar belast en/of hard rijden zijn er helemaal geen problemen. De uitlaattemperatuur blijft dan hoog genoeg om het roetfilter goed schoon te houden.

Reageer op dit artikel