artikel

Turboschade voorkomen (2008-6)

Techniek Premium

Turboschade voorkomen (2008-6)

Met regelmaat worden wij geconfronteerd met turboschades als gevolg van verbrande turbinelagers. Een kostbare reparatie is het gevolg. Zijn er tips te geven om dergelijke schades te voorkomen?

Auto’s ouder dan twee jaar kunnen inderdaad ernstige schade aan de turbinelagers vertonen. Als de motoren hoog belast zijn geweest en vervolgens meteen zijn afgezet, loopt de olietemperatuur in de turbinelagers zo hoog op dat er oxidatie van de olie optreedt. Daardoor dikt de olie in en dat belemmert een goede smering en koeling van de lagers.

Het probleem doet zich vooral voor bij hoge belastingen zoals rijden in bergachtig gebied, zeker als er een aanhanger of caravan getrokken wordt. Ook het rijden met hoge snelheden in heuvelachtig terrein zoals op de Duitse snelwegen, zorgt voor hogere dan gebruikelijke thermische belastingen.

Wijs de klanten van turbodiesel- of turbobenzinemotoren op het risico. In de instructieboekjes, soms op de voorruit, wordt de bestuurder(ster) erop gewezen een hete motor zeker één minuut stationair te laten draaien. Dat helpt om een schadepost van € 2.000,- en meer te voorkomen. Eén minuut is lang dus zal de helft worden gehaald, maar dat is vaak al genoeg.

Zorg voor de juiste smeeroliespecificatie, daarmee treden de problemen in veel mindere mate of helemaal niet op. De meerprijs van een goede olie betaalt zich zeker terug. Afgezien van de hoge reparatiekosten gaat er ook veel tijd verloren met zo’n technisch mankement of een vakantie valt in duigen.

Reageer op dit artikel