artikel

Voordelen en risico’s van chiptuning (2008-4)

Techniek Premium

Voordelen en risico’s van chiptuning (2008-4)

Ik lees regelmatig verhalen over het tunen van auto’s met als beloften: meer vermogen en een lager verbruik. Mijn Saab 9-3 sportsedan 2004 1.8 T met standaard 110 kW/150 pk kan door middel van het herprogrammeren van de software opgeschroefd worden naar 135 kW/184 pk.
Er worden pakketten aangeboden door diverse leveranciers. Wordt er met motortuning daadwerkelijk meer vermogen ontwikkeld en rijdt de auto dan veel zuiniger? Is tuning verantwoord als je op LPG G3 rijdt en kun je gewoon op Euro 95 blijven rijden? Hoe zit het met de garantie van de autofabrikant?

Wij hebben uw vragen voorgelegd aan Saab. Men zegt er het volgende over:

“Het brandstofverbruik blijft onder normale rij-omstandigheden gunstig. Afhankelijk van het model Saab is 40% meer vermogen en een 35% hoger koppel haalbaar. Tuning is meer dan alleen een hogere topsnelheid, tuning biedt een hoger koppel over het hele toerengebied. Saab biedt met Hirsch-tuning een betrouwbaar tuningsprogramma aan, waarbij de turbokracht van de Saab-modellen een extra dimensie krijgt. Bij officiële fabriekstuning of Hirsch-tuning blijft de fabrieksgarantie van 24 maanden van kracht.

LPG G3 is geen verantwoorde brandstof om te gebruiken voor getunede motoren. Om maximaal te profiteren van de toegenomen kracht wordt voor benzinemotoren Super 98 aanbevolen”.

Het commentaar van AMT: Het gaat hierbij vooral over een ‘overboost’-functie, die met turbomotoren vrij eenvoudig te verkrijgen is. Hierbij wordt de inlaatdruk gedurende een korte tijd op een hogere waarde begrensd. Dat is vooral handig bij inhaalmanoeuvres. De hogere thermische en mechanische belasting blijft dan binnen aanvaardbare grenzen. Dat geldt ook voor de transmissie die door het (veel) hogere koppel zwaarder wordt belast. Alleen de fabrikant weet welke reserves de transmissie, inclusief de koppeling, heeft.

Emissietechnisch gezien wordt er wel meer ‘rommel’ de lucht in gestuurd. Aangezien de overboost-functie niet werkt tijdens de emissiemeting over de Europese rijcyclus, blijft de auto voldoen aan de gestelde eisen. Wordt de overboost-functie gebruikt, dan nemen bij dieselmotoren de roetuitstoot en de NOx-uitworp toe. Dat zorgt voor een extra milieubelasting en kan voor het uitlaatgasnabehandelingssysteem problemen opleveren. Vandaar dat de autofabrikant en het tuningbedrijf moeten samenwerken.

Bij benzinemotoren is het vooral de NOx-productie die zorgen baart. Het kan zijn dat er een extra rijk mengsel nodig is om de uitlaatgas- en turbinetemperatuur laag genoeg te houden. Dat heeft een extra verbruikstoename tot gevolg.

Het is daarom raadzaam een hoogwaardige kwaliteit motorolie te gebruiken en de verversingstermijn niet te lang te kiezen, zeker als de overboost-functie vaak wordt gebruikt. Hetzelfde geldt voor de transmissie.

Reageer op dit artikel