De zin van winterbanden (2008-4)

In Autoweek is onlangs een test verschenen over winterbanden. Kort samengevat was daarin te lezen dat zomerbanden in koude omstandigheden op alle natte en droge onderdelen (aquaplaning, remmen en handling) beter presteerden dan winterbanden. Op nat asfalt komen de prestaties van winterbanden pas rond het vriespunt in de buurt van die van zomerbanden. Op droog wegdek moet het daarvoor, afhankelijk van het type, soms zelfs benéden nul zijn. Zoals te verwachten, gaven de tests heel duidelijk aan dat de prestaties van zomerrubber op sneeuw en ijs dramatisch slecht zijn. Die wegcondities komen in ons land echter weinig voor. Wij hebben in de winter vooral te maken met natte wegen. Toch adviseerde de heer Snel van Vredestein in de februari-uitgave van AMT: "Wie onder alle omstandigheden maximum performance eist, wisselt twee keer per jaar van banden". Daarom vraag ik mij af: staat de uitleg van de heer Snel niet haaks op de testresultaten van Autoweek? En: is het in ons land wel zinvol om in de winter op winterbanden te rijden?