artikel

Hoger verbruik door defecte thermostaat (2008-3)

Techniek Premium

Hoger verbruik door defecte thermostaat (2008-3)

Van een BMW E46, 330XD automaat, kwam de koelvloeistof-temperatuurmeter niet meer vlot op de normale stand: 12 uur. De buitentemperatuur wisselde tussen 10°C en 2,5°C. De naald bleef lang hangen op circa 11 uur, kwam pas na een half uur van hogere motorbelasting of bij stop en go verkeer op 12 uur te staan. Op zich lijkt dit geen alarmerende situatie, omdat de wijzer immers keurig in het witte vlak blijft.
Controle van de thermostaat leverde het volgende op: koud gesloten, begin van openen rond de 55°C, geheel open bij 87°C. Na het monteren van een nieuwe thermostaat stond de temperatuurmeter weer als vanouds vlot op 12 uur.
Het meest verrassend was wel dat nu het gemiddelde verbruik van 9,2 l/100 km zakte naar 8,2 l/100 km. Als een dergelijk verschil in brandstofverbruik verklaard kan worden door een afwijkende motortemperatuur, is het dan niet raadzaam om bij een proefrit na een beurt te letten op een afwijkende temperatuurmeterstand?

Het is inderdaad zo dat de koelvloeistoftemperatuur grote invloed heeft op het brandstofverbruik. Niet voor niets zijn er elektronisch geregelde thermostaten ontwikkeld om de koelvloeistoftemperatuur zo snel mogelijk op 110°C te brengen. Bij deellast wel te verstaan, want bij vollast gaat de temperatuur naar 90°C voornamelijk om detoneren (pingelen of kloppen) te voorkomen.

Bij trager opwarmen blijft bovendien de smeerolie langer stroperig. Dat verhoogt de wrijvingsweerstand van de motor. De autofabrikanten monteren niet voor niets warmtewisselaars die de smeerolie met behulp van de koelvloeistof opwarmen na de koude start.

Let er ook op of er verband is tussen het motor- en transmissiekoelsysteem van de automaat. Als de motorthermostaat te vroeg opent, kan er onnodig veel warmte richting transmissie gaan. Die warmte komt wel uit de brandstof, dus neemt het verbruik toe.

Uw advies is dus juist: controleer bij een beurt de werking van de thermostaat, zeker als de klant een hoog brandstofverbruik meldt.

Reageer op dit artikel