Hoger verbruik door defecte thermostaat (2008-3)

Van een BMW E46, 330XD automaat, kwam de koelvloeistof-temperatuurmeter niet meer vlot op de normale stand: 12 uur. De buitentemperatuur wisselde tussen 10°C en 2,5°C. De naald bleef lang hangen op circa 11 uur, kwam pas na een half uur van hogere motorbelasting of bij stop en go verkeer op 12 uur te staan. Op zich lijkt dit geen alarmerende situatie, omdat de wijzer immers keurig in het witte vlak blijft. Controle van de thermostaat leverde het volgende op: koud gesloten, begin van openen rond de 55°C, geheel open bij 87°C. Na het monteren van een nieuwe thermostaat stond de temperatuurmeter weer als vanouds vlot op 12 uur. Het meest verrassend was wel dat nu het gemiddelde verbruik van 9,2 l/100 km zakte naar 8,2 l/100 km. Als een dergelijk verschil in brandstofverbruik verklaard kan worden door een afwijkende motortemperatuur, is het dan niet raadzaam om bij een proefrit na een beurt te letten op een afwijkende temperatuurmeterstand?

Dit artikel lezen en je kennis van autotechniek op peil houden?

Neem een abonnement en:

  • Krijg onbeperkt toegang tot amt.nl
  • Ontvang 3x per week de nieuwsbrief
  • Lees 11x per jaar het digitale magazine