artikel

Gedrag winterbanden in de zomer (2008-2)

Techniek Premium

Gedrag winterbanden in de zomer (2008-2)

In Duitsland en Oostenrijk geldt inmiddels een ‘winterbandenplicht’ bij het rijden onder winterse omstandigheden. Er zijn automobilisten die na de winter niet omwisselen naar zomerbanden. Is het strafbaar om in de zomer op winterbanden te rijden?
Er zijn nu ook highspeed-winterbanden verkrijgbaar, dus winterbanden in dezelfde snelheidscategorie waarvoor geen snelheidsbeperking geldt. Stel dat ook in de zomer met deze highspeed-winterbanden doorgereden wordt, waarbij het prestatiepotentieel van de auto volledig benut wordt, wat zijn dan de consequenties? Zijn er concrete meetresultaten of subjectieve rij-indrukken van de rij-eigenschappen, remweg, extra slijtage etc. van het rijden op winterbanden bij hoge zomerse temperaturen?
Nog een laatste vraag: voor winterbanden wordt meestal een relatief hoge spanning geadviseerd. Moet deze spanning in de zomer aangepast worden, als iemand besluit met winterbanden door te rijden (ook al wordt dat afgeraden)?

We legden de vragen voor aan Peter Snel, directeur R&D van Vredestein. Hij zegt er het volgende over: “Het loopvlakrubber van een winterband is zachter dan dat van een zomerband. In het algemeen slijt een zachter mengsel sneller dan een hard mengsel. Maar die relatie is niet één op één. Ook het wegcontact heeft invloed op de slijtage. Vandaar dat een winterband in de winter niet sneller slijt dan een zomerband. In de zomer wel, maar het verschil in slijtage is kleiner dan vaak gedacht wordt”.

Strafbaar is het niet, maar wie het prestatiepotentieel van zijn snelle auto voluit wil gebruiken kan zijn high performance winterbanden beter niet in de zomer gebruiken. Snel: “Zachter loopvlakrubber met veel lamellen tordeert makkelijker bij stuurbewegingen. Daarom voelt een winterband in de zomer weker en minder direct aan. Om die reden wordt de bandenspanning van winterbanden in de zomer wel eens wat verhoogd. Dat raden wij af. Het geeft extra slijtage en het helpt niet. Daarnaast verslijt je de duurdere winterband onnodig in een periode dat je er geen voordeel van hebt. En realiseer je wel dat een winterband met minder dan 4 mm profieldiepte voor de wet geldt als een zomerband”.

En de remweg? “In de zomer is de remweg van een winterband langer dan die van een zomerband. Het verschil is niet dramatisch. Het is veel kleiner dan het remwegverschil in het nadeel van de zomerband in de winter, maar het is er wel. Kortom, wie onder alle omstandigheden maximum performance eist, wisselt twee keer per jaar van banden.”

Vierseizoenenband

Duidelijk. Maar wat doet de automobilist die de winter veilig door wil, maar in de zomer niet de Nürburgring opzoekt? Rijdt hij de zomer door op winterbanden? “Nee, in zijn geval zou ik voor all season-banden kiezen. Goede all season-banden, hebben een serieus winterbandenmengsel in het loopvlak. Maar omdat ze minder lamellen hebben, zijn hun stuureigenschappen in de zomer beter dan die van winterbanden. Onze Quatrac 3 heeft bijvoorbeeld alleen lamellen aan de binnenkant.”

Bij de keuze van all season-banden is het overigens nog wel even oppassen: “De term all season is niet beschermd. En ook met het M+S-logo (Modder en Sneeuw) wordt niet altijd zorgvuldig omgesprongen. Let daarom op het ‘bergje en de sneeuwvlok’. Op Vredestein all season-banden, maar ook op die van sommige andere merken, kom je dat tegen. Met zulke banden voldoe je aan de eis van aangepaste banden onder winterse omstandigheden in Duitsland en Oostenrijk”.

Reageer op dit artikel