artikel

Problemen door EGR-vervuiling (2007-12)

Techniek Premium

Problemen door EGR-vervuiling (2007-12)

In onze werkplaats komen we steeds vaker problemen tegen met EGR-vervuiling. De koolafzettingen zijn dermate hardnekkig, dat zelfs de stelkleppen in het inlaatsysteem afbreken met een grote kostenpost als gevolg. Het komt al voor bij jonge auto’s van pakweg 1,5 jaar oud en met maar 50.000 km op de teller. Is er iets tegen te doen en welke maatregelen nemen de autofabrikanten om EGR-vervuiling in de toekomst te voorkomen. Is EGR zonder vervuiling überhaupt mogelijk?

Zowel de carterventilatie als de uitlaatgasrecirculatie (EGR) werken vervuiling van het inlaatsysteem en de verbrandingskamer in de hand. Motoren die alleen lucht aanzuigen (dus DI-benzinemotoren en dieselmotoren) kunnen het inlaatsysteem niet zelf reinigen. Alleen bij IDI-benzinemotoren kan met behulp van additieven, die via de brandstof worden aangevoerd, het inlaattraject schoon worden gehouden.

Het ligt voor de hand om net als bij het zuiveren van de inlaatlucht ook de carterdampen en het uitlaatgas via filters schoon te houden. Bij de carterventilatie­systemen worden er al cycloon(olie)afscheiders toegepast.

Gezien de hoge temperatuur van de uitlaatgassen zou zo’n filter na de EGR-koeler en voor de EGR-regelklep moeten worden geplaatst. Nadeel van filters is dat ze kunnen verstoppen. Dat betekent dus dat ze periodiek gecontroleerd of net als bij een olie- of luchtfilter regelmatig vervangen moeten worden. Op dit moment is het aantal probleemgevallen kennelijk te beperkt om te besluiten filters in te gaan bouwen.

Ga eens na waar het vuil in de EGR-klep vandaan komt. Blaast de motor te veel carterdampen door? Komt er olie mee vanuit de turbo? Verbruikt de motor veel olie? Hoe wordt er mee gereden? Wat voor brandstof wordt er getankt? Is het inspuitsysteem in orde, is de verbranding schoon? Zit de juiste olie in de motor? Kortom, behalve vervangen, is speuren naar de oorzaak nodig.

Reageer op dit artikel