artikel

Lager verbruik met speciale transmissie-olie (2007-10)

Techniek Premium

Lager verbruik met speciale transmissie-olie (2007-10)

Volvo introduceerde op de IAA een C30 met verlaagde CO2-uitstoot. Diverse maatregelen zorgen voor brandstofbesparing. Zo verlaagt een speciale transmissieolie de wrijving in de transmissie. Ook Ford komt met ECOnetic-‘spaarmodellen’ waarin een nieuwe transmissieolie met lage viscositeit wordt toegepast.
Wat is er zo bijzonder aan deze nieuwe wrijvingsarme transmissieoliën? Zijn ze ook toepasbaar in bestaande transmissies, of moet de transmissie er technisch op aangepast zijn?

Er zijn twee manieren om de wrijvingsverliezen in de transmissie met behulp van olie te verlagen. Ten eerste door middel van een lagere viscositeit, ten tweede door middel van speciale additieven.

De viscositeit van handgeschakelde bakken bereikt op het niveau van automatische transmissie-oliën de grens van het toelaatbare. Nog ‘dunnere’ oliën zijn niet in staat metaal op metaal contact te voorkomen. Om ze de levensduur te kunnen gebruiken, moeten de oliën voorzien zijn van speciale additieven en afschuifstabiel zijn. De additieven zorgen ervoor dat er een smeerfilm ontstaat met een voldoende hoog draagvermogen en de synchromeshes goed functioneren.

De trend naar deze oliën is al in 2000 ingezet omdat er over de Europese rijcyclus een aantoonbare verlaging (0,1 l/100 km) van het verbruik en de CO2-emissie (3 g/km) plaatsvindt. Daarnaast neemt de schakelkwaliteit, vooral bij koude, toe. De schakelkracht kan bij 0°C met 8% worden verminderd.

Een waarschuwing is op zijn plaats. Deze oliën zijn voor de betreffende transmissie pasklaar gemaakt, dus niet geschikt om mee te experimenteren. Vervang de olie niet, tenzij de transmissiefabrikant dat voorschrijft.

Reageer op dit artikel