artikel

Distributie met tandriem of ketting? (2006-12)

Techniek Premium

Distributie met tandriem of ketting? (2006-12)

Tal van nieuwe motoren zijn tegenwoordig voorzien van een nokkenasketting in plaats van een tandriem. Toch blijven bepaalde merken zoals Opel en VW vasthouden aan de distributietandriem. Wat is daar de reden van?

Inderdaad gaan tal van fabrikanten over op kettingen: er zijn namelijk teveel praktijkproblemen met tandriemen. Het is de bedoeling dat de distributie onderhoudsvrij gedurende de hele levensduur van een motor functioneert.

Twee belangrijke tandriemfabrikanten (Contitech en Gates) hebben sinds 2000 zulke belangrijke stappen gezet dat ze beiden een onderhoudsvrije levensduur tot 300.000 km garanderen. Bovendien zijn de nieuwste tandriemen vanaf min 32°C tot 150°C bruikbaar, in bijzondere gevallen zelfs van min 40°C tot 170°C!

Er zijn diverse maatregelen getroffen om tot deze resultaten te komen. Er worden andere materialen gebruikt, er zijn andere tandvormen ontwikkeld en de automatische voorspanning is verbeterd. Doorslaggevend voor de grootste stap vooruit is het toepassen van een ovale vorm van de krukaspoelie. Dit idee van Litens zorgt voor een 40% lagere trekspanning, een 50% kleinere hoekverdraaiingsfout en een 30% langere levensduur of een 30% geringe breedte. Indrukwekkende resultaten die vooral bij het aandrijven van hogedrukbrandstofpompen of pompverstuivers de doorslag ten gunste van de tandriem geven.

Maar de concurrentiestrijd met de ketting is nog niet gestreden. Nu werpen de tandriemfabrikanten de extra voordelen van de tandriem in de strijd: ze zijn stiller en besparen brandstof. Ze krijgen steun van toeleveringsbedrijven als SKF en INA die respectievelijk een nieuwe automatische spanner heeft ontwikkeld en gesinterde ovale poelies levert.

Wellicht is de meest interessante tandriemontwikkeling die van Contitech: een in de olie draaiende tandriem! Daarmee wordt de ketting op het eigen terrein bestreden. Het zal nog wel even duren voor de ‘Oil-Runner’ in productie zal worden genomen. Of het zover komt, zal de tijd ons leren. De kettingfabrikanten zullen deze ontwikkeling niet met de armen over elkaar gadeslaan.

Reageer op dit artikel