artikel

Rokende diesel (2006-9)

Techniek Premium

Rokende diesel (2006-9)

Bij een Mercedes, bouwjaar 2001, met 2.2 liter diesel, een automaat met 307.000 km op de teller, doet zich een probleem voor. Als de motor tussen de 1500 en 2000 t/min draait met ingeschakelde versnelling dan wel bergop rijdt, begint hij zwaar te roken (zwarte rookwalm).
Vervangen zijn al de eco-klep, het inlaatspruitstuk en de rembekrachtiger in verband met vacuümlekkage. De brandstofpomp en verstuivers zijn getest en goed bevonden. De ECU geeft geen foutcodes weer, roetfilter en katalysator zijn gereinigd. Heeft AMT een goede tip?

Altijd bij het begin beginnen. Als een dieselmotor rookt, is de lucht-brandstofverhouding verkeerd. Er is dus of teveel brandstof of te weinig lucht.

Het beste kan de auto op een rollenbank worden geplaatst omdat dan de condities waarbij het roken optreedt kunnen worden nagebootst. Bovendien kan dan worden vastgesteld of het geleverde vermogen juist is, je zal maar vaststellen dat er ‘getuned’ is!

Als het roken vooral optreedt tijdens het optrekken vanaf een laag toerental, dan kan het zijn dat de turbocompressor te weinig lucht levert. Mogelijk is er sprake van een vervuiling die de vliegwielwerking van de turbine-as vergroot met als gevolg: een te trage reactie. Inspecteer het compressor- en turbinewiel.

Rookt de motor ook bij constante belasting, dan is het raadzaam de ademhaling te controleren. Ga eerst na of het gehele inlaattraject in orde is, dus van buitenlucht via de compressor, de inlaatluchtkoeler tot en met de inlaatklep. Ga vervolgens na of het hele uitlaatsysteem inclusief turbine in goede staat is. Veel diesels zijn voorzien van een oxikat, sommige van een roetfilter, dus kan daar ongewenste tegendruk ontstaan.

Reageer op dit artikel