artikel

Welke olie voor oudere aircosystemen?

Techniek Premium

Zoals bekend zitten er in oudere aircosystemen minerale oliën. Deze oliën mengen niet goed met HFC 134a. De moderne aircosystemen zijn daarom gevuld met PAG-oliën. Welke olie wordt aanbevolen na ombouw van oudere systemen (retrofit)?

De poly-alkyleen-glycol ofwel PAG-oliën mengen niet met het oudere CFK 12 koudemiddel. Als er dus aan oudere aircosystemen wordt gewerkt, is er een probleem. Er blijft immers altijd wat minerale olie achter in het aircosysteem.

De oplossing voor dit dilemma is het toepassen van een poly-alcohol-ester (polyolester of POE) als smeermiddel. Dit type olie mengt namelijk met beide koudemiddelen. Is alles nu in orde? Nee, want de compressorfabrikanten bevelen oliën met een verschillende viscositeit aan. Volgens de ISO-norm kunnen de waarden liggen tussen 46 en 150 voor PAG’s. Gelukkig is de viscositeit van de esteroliën (POE’s) niet zo gevoelig voor temperatuur en kan er meestal met één viscositeit worden volstaan (100).

Het is raadzaam altijd een PAG als bijvulolie te gebruiken als deze in het aircosysteem zit. Bijvullen met hooguit 20% POE kan ook, maar dan is de grens wel bereikt, want meer POE lost niet op in een PAG-olie. Het is dus beter het systeem te spoelen als er nog meer POE moet worden bijgevuld.

In hybride voertuigen worden zogenaamde hermetische compressoren toegepast, waarbij de elektromotor in het koudemiddelcircuit ‘gedompeld’ is. De gebruikelijke airco-oliën zijn voor deze toepassing niet geschikt.

Reageer op dit artikel