artikel

Waarom beslaan ruiten ondanks ingeschakelde airco?

Techniek Premium

In de warme zomermaanden bewijst de airco uitstekend zijn diensten door voor een aangename temperatuur in het interieur te zorgen. In de vochtige en koude jaargetijden komt vooral het tweede pluspunt van de airco naar voren: de ramen beslaan niet meer. Toch kan het voorkomen dat de ruiten juist extra sterk beslaan. Hoe dat komt?

-update: 20-6-2018-

Het extra vocht dat op de voorruit condenseert, komt van de verdamper en de wateropvangbak die eronder zit. Als de airco werkt, wordt er warmte aan de buitenlucht die over de lamellen van de verdamper stroomt, onttrokken. Er treedt condensatie op zodat de lamellen nat worden. Het vocht druipt van de lamellen af en wordt in een wateropvangbak verzameld en via een slang onder de auto afgevoerd, Als de slang verstopt zit, blijft het vocht in de verdamperbak staan. Het vocht wordt dan in het interieur door de stromende lucht meegenomen om vervolgens tegen de voorruit te condenseren.

Maar ook als de afvoerslang niet verstopt is, kan het vocht voor het beslaan van de ruiten zorgen. Als de airco blijft werken tot we de motor afzetten, is de verdamper nog nat van het condens. Als dat vocht de tijd niet krijgt om weg te lopen of te verdampen, zal er bij het opnieuw starten vochtige lucht in het interieur stromen.

Het warme condensvocht is trouwens ook geliefd bij schimmels en bacteriën. Die zorgen soms voor een onaangename lucht in de auto. Natuurlijk kun je die verhelpen door de airco schoon te houden.

Vandaar het advies: zet de airco ongeveer 10 minuten voordat de rit ten einde is uit. De rijwind zorgt er dan voor dat de lamellen en de opvangbak worden gedroogd. Even terzijde: het betreft hier de handbediende airco’s, bij de volautomatische systemen komt het probleem met condensatievocht op de verdamper minder sterk naar voren, omdat de airco anders wordt geregeld.

Tips voor aircogebruik

Airco-acflow

Het aircosysteem werkt al tientallen jaren volgens hetzelfde principe. “Om een goede diagnose te stellen kun je niet enkel vertrouwen op de systeemdrukken. Meet de temperatuur van de verschillende componenten”, adviseert Nissens’ technische trainer Michael Ingvardsen.

Naast het advies om voor het einde van de rit de airco uit te schakelen, is er nog een goede raad. Zorg ervoor dat de luchttoevoerkanalen naar het interieur schoon blijven. Verwijder alle bladeren en andere natuurproducten die zich onderaan de voorruit hebben verzameld.

Bij handgeregelde systemen moet de airco altijd in combinatie met de verwarming worden gebruikt, ook in de winter. Dat heeft een regelmatige luchtcirculatie door het hele systeem tot gevolg die de verdamper, de wateropvangbak en de binnenkomende lucht droogt. Ook het smeermiddel dat aan het koelmedium is toegevoegd, circuleert dan door het systeem zodat de afdichtingen in goede staat blijven.

Het langdurig niet gebruiken van de airco is zeker niet aan te raden. De aircofabrikant heeft een temperatuurvoeler ingebouwd. Die reageert zodra de luchttemperatuur bij de verdamper beneden de 3 tot 5 °C komt. Zo wordt voorkomen dat de verdamper verandert in een klomp ijs en blijft de voorruit ijsvrij, Dat laatste is uiteraard nog veel onaangenamer dan het beslaan, vandaar die temperatuurregeling.

Reageer op dit artikel