artikel

Hybride met diesel- of benzinemotor? (2006-5)

Techniek Premium

Hybride met diesel- of benzinemotor? (2006-5)

Recent toonde PSA een hybride-auto met een dieselmotor terwijl Toyota en Honda hybride auto’s met een benzinemotor bouwen. Waarom dit verschil in zienswijze?

Het lijkt simpel: je combineert een kleine, zuinige turbodieselmotor met een vooral bij lage toerentallen sterke elektromotor. Maar de Japanners hebben niet voor niets anders gekozen.

Afgezien van het kostprijsverschil (een turbodiesel is immers flink duurder dan een zelfaanzuigende benzinemotor) zijn er ook nadelen wat het gewicht betreft. Een zwaarder voertuig verbruikt meer brandstof. En dan zijn er nog emissietechnische verschillen. Een lambda=1 benzinemotor is zonder al te kostbare ingrepen ‘schoon’ te maken.

Bij een dieselmotor ligt dat veel moeilijker, zeker als hij kleiner wordt. Want dan wordt de motor hoger belast, dus neemt de NOx-uitworp toe. Dat betekent dat er naast een roetfilter ook een goed werkend deNox-systeem moet zijn. Dat is niet alleen kostprijs- en gewichtsverhogend, maar ook regeltechnisch heel ingewikkeld (denk maar aan het regenereren).

Geen wonder dat na BMW, ook andere fabrikanten komen met tweetraps drukvulling op dieselmotoren. Of zo’n geoptimaliseerde dieselaandrijving kostprijs- en gewichtstechnisch opweegt tegen een benzine-hybrideuitvoering is een vraag die met de tijd zal worden beantwoord.

Reageer op dit artikel