artikel

V-Power diesel in trucks (2006-4)

Techniek Premium

V-Power diesel in trucks (2006-4)

Waarom zegt Shell dat V-Power diesel, technisch gezien, niet geschikt is voor vrachtwagens? Ik heb dit niet eerder gelezen, of heb ik iets gemist?

Er is technisch gezien geen enkele reden waarom Shell V-Power diesel niet zou werken in vrachtautomotoren. De brandstof voldoet immers aan de EN 590 norm, dus is hij volledig geschikt voor de grotere diesels.

Het is wel zo dat één van de sterke punten van Shell V-Power diesel niet tot zijn recht komt bij bedrijfswagens. Het hoge cetaangetal vermindert hoorbaar het ‘dieselnagelen’, maar hoe vaak draait zo’n truck nou koud? Omdat zware dieselmotoren langdurig op bedrijfstemperatuur draaien, spelen vervuilingsverschijnselen een geringere rol dan bij automotoren. Evenmin wordt er met bedrijfswagens zo vaak opgetrokken en weer afgeremd als met vele personenauto’s. Een plus aan acceleratie valt daarom niet op.

Genoeg redenen voor Shell om (afgezien van de prijs) V-Power diesel niet onder de aandacht te brengen van het zware vervoer.

Reageer op dit artikel